Uppdraget: 500 dagar på sig att intervjua President Obama

Den politiske reportern Patrick Gavin vill intervjua USA:s president Barack Obama. Han har satt ett mål att få intervjun inom 500 dagar. Gavin kommer ladda upp en YouTube-video varje dag fram tills en eventuell intervju. Målet med projektet är att inte bara visa intervjun utan även jobbet för att landa intervjun.

Erika Granath
 

Hur svårt är det att boka in en intervju med USA:s president? Den frågan vill den politiske reportern Patrick Gavin svara på. Gavin, med erfarenhet från bland annat Politico, har påbörjat ett projekt där han inom 500 dagar (499 i dag) ska landa en intervju med Barack Obama.

Projektets sista dag sammanfaller med dagen då USA:s nästa president svärs in och Barack Obama lämnar jobbet han haft sedan 2009.

Men Gavin vill inte bara presentera den eventuella intervjun. I stället kommer reportern ladda upp en video om dagen tills dess att han fått intervjun. Anledningen är att han även vill visa jobbet bakom att landa en intervju, säger Gavin till den amerikanska mediesajten Poynter.

Skulle Gavin få sitta ned med presidenten inom de 500 dagarna kommer han inte lägga ned projektet.

– Nej, då kommer jag förmodligen gå vidare till Påven, säger Gavin till Poynter.

Se Gavins första video i spelaren ovan.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent