Blendle-teamet. Foto: Leonard Fäustle/BlendleBlendle-teamet. Foto: Leonard Fäustle/Blendle

Tyska medier satsar på ny digital betalningsmodell

Flera tyska mediebolag har anslutit sig till sajten Blendle som låter användarna betala per artikel i stället för en vecko- eller månadsprenumeration på en viss tidning eller sajt, skriver Financial Times. Bland mediebolagen finns Axel Springer såväl som publicisterna bakom Der Spiegel.

Erika Granath
 

Att tjäna pengar på nätet har länge varit en knäckfråga för många mediebolag. Nu har flera stora tyska tidningar och nyhetssajter valt att testa på en ny modell genom att ansluta sig till det holländska startup-bolag Blendle.

Sajten låter sina användare betala per artikel (runt €0.20) i stället för att ‘‘tvingas’’ till en fullständig prenumeration. Modellen passar användare som inte vill vara lojal till en eller ett par tidningar eller sajter utan i stället vill kunna välja fritt bland en hel uppsjö titlar.

Bland de tyska medier som anslutit sig finns bland annat mediekoncernen Axel Springer och publicisterna bakom Der Spiegel, skriver Financial Times.

Blendles expansion till Tyskland kommer bara ett par månader efter starten i april. Sajten, som även finns som app, har redan 400 000 registrerade användare i Holland. Mer än två tredjedelar av användarna är 35 år eller yngre, skriver Financial Times.

Startupen hoppas även kunna ta sig in på den engelskspråkiga marknaden och ska i dagsläget förhandla med publicister. Blendle har redan knutit till sig Wall Street Journal och The Economist, rapporterar FT.com.

Google byter namn på flera av sina produkter. Bild från ett mötesrum i högkvarteret i Kalifornien.
Pernilla Ericson är ny ledarskribent på Aftonbladet Folk
Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt