Blendle-teamet. Foto: Leonard Fäustle/BlendleBlendle-teamet. Foto: Leonard Fäustle/Blendle

Tyska medier satsar på ny digital betalningsmodell

Flera tyska mediebolag har anslutit sig till sajten Blendle som låter användarna betala per artikel i stället för en vecko- eller månadsprenumeration på en viss tidning eller sajt, skriver Financial Times. Bland mediebolagen finns Axel Springer såväl som publicisterna bakom Der Spiegel.

Erika Granath
 

Att tjäna pengar på nätet har länge varit en knäckfråga för många mediebolag. Nu har flera stora tyska tidningar och nyhetssajter valt att testa på en ny modell genom att ansluta sig till det holländska startup-bolag Blendle.

Sajten låter sina användare betala per artikel (runt €0.20) i stället för att ‘‘tvingas’’ till en fullständig prenumeration. Modellen passar användare som inte vill vara lojal till en eller ett par tidningar eller sajter utan i stället vill kunna välja fritt bland en hel uppsjö titlar.

Bland de tyska medier som anslutit sig finns bland annat mediekoncernen Axel Springer och publicisterna bakom Der Spiegel, skriver Financial Times.

Blendles expansion till Tyskland kommer bara ett par månader efter starten i april. Sajten, som även finns som app, har redan 400 000 registrerade användare i Holland. Mer än två tredjedelar av användarna är 35 år eller yngre, skriver Financial Times.

Startupen hoppas även kunna ta sig in på den engelskspråkiga marknaden och ska i dagsläget förhandla med publicister. Blendle har redan knutit till sig Wall Street Journal och The Economist, rapporterar FT.com.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent