TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk Maria Mowbray och Cem Yeter. Foto: Pressbild

TV4 stjärnrekryterar

TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Bonnier Broadcasting och TV4 förstärker därmed utvecklingsavdelningen på innehållssidan, för att ytterligare öka fokus på att utveckla och leverera det starkaste svenska innehållet oavsett plattform.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Det är två topprekryteringar som Bonnier Broadcasting nu presenterar. TV4:s tidigare programchef Maria Mowbray, som under en tid frilansat för flera svenska tv-kanaler, återvänder som ny utvecklingschef – och Cem Yeter, tidigare vd för Mastiff och senast vd för Zodiaks USA-kontor i Los Angeles, ansluter i en ny roll som Creative Director.

– Det här är fantastiskt! Vi får nu in ett riktigt dreamteam som tillsammans med vårt redan starka lag, får ansvaret för all strategisk utveckling och intake av program. Med det tryck och den mängd idéer som vi får in ger det här oss möjligheten att bli ännu bättre på att driva och ta hand om de idéer vi tror på tillsammans med produktionsbolagen, och därmed växla upp hela vårt utvecklingsarbete, säger Cathrine Wiernik, programdirektör allmän-tv för TV4 och C More på Bonnier Broadcasting.

Kraven på kanalernas och plattformarnas innehåll, och därmed också på utvecklingen av nya program, ökar hela tiden. Genom rekryteringarna förstärks TV4:s redan starka fokus på idé- och formatutveckling, och ännu mer resurser och tid kan läggas på den allt viktigare innehållsutvecklingen av lokalt svenskt innehåll.

– Att i det läge vi befinner oss få fokusera på den här delen av verksamheten, med utveckling och beställning av program, det är ett drömjobb. Det team vi nu sätter ihop besitter otroligt mycket erfarenhet och kunskap, som gör att vi tillsammans med produktionsbolagen ska kunna jobba ännu mer djupgående med utvecklingsarbetet, säger Maria Mowbray.

Cem Yeter har tidigare varit med om att utveckla och producera flera av TV4:s mest framgångsrika program, däribland Så mycket bättre, Let’s dance, Bytt är bytt och Det största äventyret. Som kreativ chef kommer han med sin spjutspetskompetens – både vad gäller utveckling och affär – ansvara för att driva stora och komplexa utvecklingsprojekt.

– Det känns verkligen helt rätt att anta utmaningen och kliva över på kanalsidan för att få chansen att utvecklas och lära mig nya saker. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet från att utveckla och producera breda underhållningsformat, och ser fram emot att få jobba med några av de skarpaste och mest passionerade som finns i branschen, säger Cem Yeter.

Maria Mowbray och Cem Yeter tillträder i januari. Samtidigt går Jakob Hansson vidare in i en mer renodlad senior programutvecklarroll. Han fortsätter att tillsammans med Maria Mowbray och Niklas Vestberg ansvara för pitchar, intake och förhandla beställningar, men fokuserar huvudsakligen på programutveckling. Malin Knave går in i en ny roll som senior exekutiv producent på programavdelningen.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket
Sofie Lindholm blev årets digitala influencer