Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly. Foto: Pressbild

Swedbank storsatsar i Readly

Readly, den globala prenumerationstjänsten för digitala magasin, tar in ytterligare kapital. Tillsammans går Swedbank Robur Ny Teknik och Zouk Capital in med 100 miljoner kronor.

Smashdig
Smashdig
 

I en ny investeringsrunda kliver Swedbank Roburs fond, Ny Teknik, in med 60 miljoner kronor. De befintliga investerarna, Zouk Capital skjuter till ytterligare 40 miljoner kronor, samtidigt som man även öppnar upp möjligheten för befintliga aktieägare att öka sitt innehav.

– Det är väldigt roligt att en institutionell investerare med ett så högt anseende som Swedbank Robur ser samma potential i Readly som vi gör. Det visar att vi har lyckats skapa förtroende för affärsmodellen, teamet och marknaden. Med ytterligare en stark ägare i ryggen är vi rustade att fortsätta vår expansion.”, säger Jörgen Gullbrandson, VD på Readly, i ett pressmeddelande.

Vill satsa på fler länder
Tillskottet blir en viktig del i visionen att digitalisera magasinsbranschen och säkra fortsatt tillväxt i såväl nya som existerande marknader. Readly lanserades under sommaren i Schweiz, som blev den sjunde globala marknaden, och fler länder står på kö.

– Svenskt näringsliv boxas i en tydligt högre viktklass när det gäller digitala konsumenttjänster för en global marknad. Spotify omformade musikbranschen och Storytel gör detsamma inom ljudböcker. Readly är den spelare som har bäst förutsättningar att driva på magasinbranschens förändring. Vi är mycket glada att kunna investera i Readly och stödja bolaget i deras strävan att ta över världen, säger Erik Sprinchorn, Fondförvaltare på Swedbank Robur.

Konsumtionen av digitala magasin växer årligen med 80 %, och totalt lästes över 13 miljoner magasin under föregående år. Globalt omsätter magasinsindustrin 70 miljarder euro, en omsättning 5 gånger större än musikindustrin. Idag representerar digitala magasin 6,5 % av den totala omsättningen, en andel som förväntas att öka.

Readly grundades i Sverige 2013 och har idag har ett 50-tal anställda. Readlys app finns tillgänglig i hela världen med huvudfokus på Sverige, Tyskland och Storbritannien.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent
Adam Pålsson spelar huvudrollen i C More och TV4:s dramasatsning Dirigenten.