Foto: Andreas VarroFoto: Andreas Varro

Svensk reklambild hyllas internationellt

Örebrofotografen Andreas Varro hyllas nu internationellt för sin undervattensbild från Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog. Bilden, som på ett spännande och annorlunda sätt visualiserar sjökrogens sjönära läge, har sedan den släpptes publicerats i en rad erkända internationella medier, däribland välkända onlinetidningen Campaign London.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Den senaste veckan har undervattensbilden från sjökrogen i Katrinelund hyllats världen över. Bilden som framhäver restaurangen på ett både ovanligt och inspirerande sätt är tagen av den välmeriterade fotografen Andreas Varro, i nära samarbete med Roger Hjälm, vd på Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog.

– Det hela började med att jag fick en brief av Roger. Han ville att jag skulle skapa en undervattensbild som symboliserar sjökrogens närhet till sjön och de fantastiska råvaror som finns där. Så det var bara att sätta igång, skrattar Andreas Varro och fortsätter:
– Under den här fotograferingen var stylingen förstås extremt viktig, allt skulle ju ”flyta”. Efter själva fotograferingen skissade jag vidare i Photoshop för att hitta en bra komposition och äkthet i bilden. Se video bakom kulisserna här

”AD of the day” i erkända marknadsmagasinet Campaign London
Välkända onlinetidningen Campaign, med närmare 450 000 läsare i månaden, utsåg under förra Andreas Varros bild till ”Ad of the day” – en stor utmärkelse i fotograf- och reklamvärlden. Andra magasin och onlinetidningar som skrivit om bilden är Fstoppers, DigitalRev och Fotoblogia. Och mer uppmärksamhet verkar vara på gång.

– Det känns helt fantastiskt att bilden fått ett sådant genomslag. Det är jättekul för Andreas som har gjort ett otroligt jobb hela vägen och det är minst lika roligt för oss. Vi gillar att utmana oss själva och hela tiden sträva efter något extra, något unikt. Den här bilden representerar på ett otroligt fint sätt hela vår verksamhet, konstaterar Roger Hjälm, stolt vd på Katrinelund Gästgiveri & Sjökrog.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent