SvD släpper nytt annonsformat för mobilen. Foto: PressbildSvD släpper nytt annonsformat för mobilen. Foto: Pressbild

SvD släpper nytt contentformat i mobilen

Allt fler annonsörer vill ha contentprodukter specifikt anpassade för den mobila plattformen. Mobilen har växt så pass mycket trafikmässigt att den nu är SvD:s största kanal med 1,5 miljoner unika besökare per vecka.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

– Därför har vi internt utvecklat ett mer visuellt och snyggare annonsformat för mobilen, säger Peter Oskarsson, digital affärsområdeschef på SvD Annons.

Den nya produkten heter Mobile Story och är SvD:s svar på Google AMP och Facebook Canvas. Det är ett contentformat i mobilen, där kunden har möjlighet att ta ut sin kommunikation på ett kreatiivt och visuellt snyggt sätt. Produktion av annonsen sker inhouse på SvD i samråd med annonsören.

Den nya formatet fungerar så att en artikelpuff lägger sig i nederkant av skärmen ovanpå sajten i tio sekunder. Vid klick på puffen kommer besökaren in i artikeln och där det finns möjlighet att lägga in rörligt material, bilder samt berättande text.

– Detta är ett format som uppmanar till interaktion, är visuellt snyggt och engagerar läsaren på ett nytt spännande sätt i mobilen, säger Peter Oskarsson.

Först ut att testa den nya mobila innehållsprodukten har det nya bilmärket DS Automobile varit. Formatet har varit live i sommar och det visar fina värden på engagemang, interaktion och lästid.

– I processen att etablera ett nytt spännande bilmärke på den svenska marknaden innebär samarbetet med SvD att vi kan kommunicera direkt med en relevant målgrupp. Artikelformatet i mobilen gör att vi kan leverera kvalité i vår varumärkesbyggande annonsering, säger Pontus Hede, Brand Developer och affärsutvecklingsansvarig på DS Automobile, och fortsätter:

– Utfallet överträffade den förväntan vi hade på vår annonsering, en SvD Mobile Story för den nya bilmodellen DS 3. Formatet skapade också höga engagemangssiffror. Samarbetet mellan SvD och DS Automobiles går som alltid, smidigt och är roligt. SvD:s team är duktiga på att sätta sig in i vår affär och förstå hur vi vill kommunicera.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.