SvD släpper nytt annonsformat för mobilen. Foto: PressbildSvD släpper nytt annonsformat för mobilen. Foto: Pressbild

SvD släpper nytt contentformat i mobilen

Allt fler annonsörer vill ha contentprodukter specifikt anpassade för den mobila plattformen. Mobilen har växt så pass mycket trafikmässigt att den nu är SvD:s största kanal med 1,5 miljoner unika besökare per vecka.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

– Därför har vi internt utvecklat ett mer visuellt och snyggare annonsformat för mobilen, säger Peter Oskarsson, digital affärsområdeschef på SvD Annons.

Den nya produkten heter Mobile Story och är SvD:s svar på Google AMP och Facebook Canvas. Det är ett contentformat i mobilen, där kunden har möjlighet att ta ut sin kommunikation på ett kreatiivt och visuellt snyggt sätt. Produktion av annonsen sker inhouse på SvD i samråd med annonsören.

Den nya formatet fungerar så att en artikelpuff lägger sig i nederkant av skärmen ovanpå sajten i tio sekunder. Vid klick på puffen kommer besökaren in i artikeln och där det finns möjlighet att lägga in rörligt material, bilder samt berättande text.

– Detta är ett format som uppmanar till interaktion, är visuellt snyggt och engagerar läsaren på ett nytt spännande sätt i mobilen, säger Peter Oskarsson.

Först ut att testa den nya mobila innehållsprodukten har det nya bilmärket DS Automobile varit. Formatet har varit live i sommar och det visar fina värden på engagemang, interaktion och lästid.

– I processen att etablera ett nytt spännande bilmärke på den svenska marknaden innebär samarbetet med SvD att vi kan kommunicera direkt med en relevant målgrupp. Artikelformatet i mobilen gör att vi kan leverera kvalité i vår varumärkesbyggande annonsering, säger Pontus Hede, Brand Developer och affärsutvecklingsansvarig på DS Automobile, och fortsätter:

– Utfallet överträffade den förväntan vi hade på vår annonsering, en SvD Mobile Story för den nya bilmodellen DS 3. Formatet skapade också höga engagemangssiffror. Samarbetet mellan SvD och DS Automobiles går som alltid, smidigt och är roligt. SvD:s team är duktiga på att sätta sig in i vår affär och förstå hur vi vill kommunicera.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket