SvD släpper nytt annonsformat för mobilen. Foto: PressbildSvD släpper nytt annonsformat för mobilen. Foto: Pressbild

SvD släpper nytt contentformat i mobilen

Allt fler annonsörer vill ha contentprodukter specifikt anpassade för den mobila plattformen. Mobilen har växt så pass mycket trafikmässigt att den nu är SvD:s största kanal med 1,5 miljoner unika besökare per vecka.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

– Därför har vi internt utvecklat ett mer visuellt och snyggare annonsformat för mobilen, säger Peter Oskarsson, digital affärsområdeschef på SvD Annons.

Den nya produkten heter Mobile Story och är SvD:s svar på Google AMP och Facebook Canvas. Det är ett contentformat i mobilen, där kunden har möjlighet att ta ut sin kommunikation på ett kreatiivt och visuellt snyggt sätt. Produktion av annonsen sker inhouse på SvD i samråd med annonsören.

Den nya formatet fungerar så att en artikelpuff lägger sig i nederkant av skärmen ovanpå sajten i tio sekunder. Vid klick på puffen kommer besökaren in i artikeln och där det finns möjlighet att lägga in rörligt material, bilder samt berättande text.

– Detta är ett format som uppmanar till interaktion, är visuellt snyggt och engagerar läsaren på ett nytt spännande sätt i mobilen, säger Peter Oskarsson.

Först ut att testa den nya mobila innehållsprodukten har det nya bilmärket DS Automobile varit. Formatet har varit live i sommar och det visar fina värden på engagemang, interaktion och lästid.

– I processen att etablera ett nytt spännande bilmärke på den svenska marknaden innebär samarbetet med SvD att vi kan kommunicera direkt med en relevant målgrupp. Artikelformatet i mobilen gör att vi kan leverera kvalité i vår varumärkesbyggande annonsering, säger Pontus Hede, Brand Developer och affärsutvecklingsansvarig på DS Automobile, och fortsätter:

– Utfallet överträffade den förväntan vi hade på vår annonsering, en SvD Mobile Story för den nya bilmodellen DS 3. Formatet skapade också höga engagemangssiffror. Samarbetet mellan SvD och DS Automobiles går som alltid, smidigt och är roligt. SvD:s team är duktiga på att sätta sig in i vår affär och förstå hur vi vill kommunicera.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent