Spiffx nya drag – köper portfölj med 30 spel

Spiffx har köpt en portfölj med 30 PC- och konsumentinriktad casinospel.

Smashdig
Smashdig
 

Spelleverantören Spiffx, som är börsnoterade på Nasdaq First North, har köpt en portfölj med 30 PC- och konsumentinriktad casinospel. Uppdraget blir nu att anpassa dem för mobila plattformar för att därefter marknadsföras och säljas mot olika speloperatörer. Planen är att spelen skall nylanseras redan under 2018.

– De nya casinospelen kommer att väsentligt utöka vår portfölj samtidigt som vi fortsätter att utveckla spännande och konkurrenskraftiga produkter till spel-, lotteri- och telekomoperatörer i behov av intäktsdrivande innehåll. Dessutom kommer kombinationen av våra befintliga produkter – Take5 – och casinoportföljen avsevärt att stärka vår marknads- och intäktspotential, säger Lennart Gillberg vd för Spiffx, i ett pressmeddelande.

Toppnamn skall utveckla spelen

Samtidigt som bolaget förvärvar spelportföljen står det klart att det blir Keith Long, specialiserad på att bygga skräddarsydda casinospel, som kommer att ansvara för att utveckla spelportföljen. Han har tidigare arbetat som konsult men kommer nu att arbeta som anställd och delägare i Spiffx.

– Den breddning som affären innebär gör att Spiffxs produktportfölj har enorm potential. Initialt kommer vi att implementera några av de nya spelen hos en befintlig kund för att få ett live-test på hur de fungerar i Spiffxs miljö. En uppdatering och modernisering av produkterna är redan i igångsatt med ambitionen att släppa en del av den nya portföljen på marknaden senare i år, säger Keith Long, i en kommentar.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent