Sofie Lindholm blev årets digitala influencerFoto: Pressbild

Spotify-chefen Sofie Lindholm blev Årets digitala influencer

Sofie Lindblom, innovationschef på Spotify, blev premiärvinnaren av det nyinstiftade priset Årets digitala influencer. Bakom utmärkelsen står IT- och managementbolaget Consid.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Vid Considgalan på Grand Hôtel den 12 november delade IT- och managementbolaget Consid ut utmärkelsen Årets digitala influencer. Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma en individ som under året drivit digitaliseringsfrågor på ett föredömligt sätt och i och med detta fått betyda mycket för Sveriges digitala utveckling. Sofie Lindblom, innovationschef på Spotify, blev den lyckliga mottagaren av utmärkelsen.

Utmärkelsen Årets digitala influencer var ett nytt inslag på IT- och managementbolaget Consids egna gala, Considgalan, som alltså hölls på Grand Hôtel nu i lördags. Det var Consids egna anställda som stod för nomineringarna till priset. Det var förutom Sofie Lindblom på Spotify även Alexander Hars, medgrundare till Let’s Deal, och Niklas Adalberth, en av grundarna till Klarna, som stod som nominerade till utmärkelsen. Lindblom, som alltså blev den lyckliga mottagaren av utmärkelsen, stod som nominerad med följande motivering:

”Genom rollen som innovationschef på Spotify, ett av världens mest innovativa företag, är Sofie Lindblom placerad mitt i händelsernas centrum och påverkar vad som väntar oss runt hörnet. 26-åringen har bland annat blivit utsedd till årets IT-tjej av Microsoft, hållit föredrag på Almedalsveckan, sitter i styrelsen för Silicon Wikings och Business Sweden, samt engagerar sig i Womenengineer som inspirerar unga kvinnor till att söka sig till ingenjörsutbildningar. Med den mansdominans IT-branschen har, är Sofie ett föredöme och en viktig inspiratör till hur framtidens IT-bransch kommer se ut då hon driver frågan om jämställdhet aktivt och med rätt fokus.”

– Det var inget enkelt beslut att välja vinnare, då samtliga av de tre nominerade utgör otroligt starka individer som alla har haft en tydlig inverkan på vårt digitala samhälle. Det vi ser i Sofie är att hon redan i ung ålder fått betyda mycket för vår bransch och på ett föredömligt sätt driver såväl digitaliseringsfrågor som jämställdhetsfrågan i vår bransch framåt. Detta tycker vi är värt att uppmärksamma. Vi är mycket glada över att ha fått tilldela Sofie denna utmärkelse, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.