Sofie Lindholm blev årets digitala influencerFoto: Pressbild

Spotify-chefen Sofie Lindholm blev Årets digitala influencer

Sofie Lindblom, innovationschef på Spotify, blev premiärvinnaren av det nyinstiftade priset Årets digitala influencer. Bakom utmärkelsen står IT- och managementbolaget Consid.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Vid Considgalan på Grand Hôtel den 12 november delade IT- och managementbolaget Consid ut utmärkelsen Årets digitala influencer. Utmärkelsen syftar till att uppmärksamma en individ som under året drivit digitaliseringsfrågor på ett föredömligt sätt och i och med detta fått betyda mycket för Sveriges digitala utveckling. Sofie Lindblom, innovationschef på Spotify, blev den lyckliga mottagaren av utmärkelsen.

Utmärkelsen Årets digitala influencer var ett nytt inslag på IT- och managementbolaget Consids egna gala, Considgalan, som alltså hölls på Grand Hôtel nu i lördags. Det var Consids egna anställda som stod för nomineringarna till priset. Det var förutom Sofie Lindblom på Spotify även Alexander Hars, medgrundare till Let’s Deal, och Niklas Adalberth, en av grundarna till Klarna, som stod som nominerade till utmärkelsen. Lindblom, som alltså blev den lyckliga mottagaren av utmärkelsen, stod som nominerad med följande motivering:

”Genom rollen som innovationschef på Spotify, ett av världens mest innovativa företag, är Sofie Lindblom placerad mitt i händelsernas centrum och påverkar vad som väntar oss runt hörnet. 26-åringen har bland annat blivit utsedd till årets IT-tjej av Microsoft, hållit föredrag på Almedalsveckan, sitter i styrelsen för Silicon Wikings och Business Sweden, samt engagerar sig i Womenengineer som inspirerar unga kvinnor till att söka sig till ingenjörsutbildningar. Med den mansdominans IT-branschen har, är Sofie ett föredöme och en viktig inspiratör till hur framtidens IT-bransch kommer se ut då hon driver frågan om jämställdhet aktivt och med rätt fokus.”

– Det var inget enkelt beslut att välja vinnare, då samtliga av de tre nominerade utgör otroligt starka individer som alla har haft en tydlig inverkan på vårt digitala samhälle. Det vi ser i Sofie är att hon redan i ung ålder fått betyda mycket för vår bransch och på ett föredömligt sätt driver såväl digitaliseringsfrågor som jämställdhetsfrågan i vår bransch framåt. Detta tycker vi är värt att uppmärksamma. Vi är mycket glada över att ha fått tilldela Sofie denna utmärkelse, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent