Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarnaUndersida i desktopläge och mobilvyn. Foto: Aftonbladet.se

Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna

Snabbare laddning, renare utseende, smartare annonsformat och ökade möjligheter för redaktörerna – det är några av nyheterna när Aftonbladet byter plattorm och ny teknisk miljö. Genom övergången till nya Schibsted Publishing Platform tar aftonbladet.se sitt hittills viktigaste utvecklingssteg.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

– Nu får vi bättre förutsättningar att driva kampen mot de amerikanska onlinejättarna, såväl när det gäller att attrahera användare som annonsörer, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.

I veckan har användarna börjat se resultatet av att aftonbladet.se nu publiceras på en helt ny teknisk plattform. Den stora förändringen är snabbheten, framför allt på desktop, där laddningen går flera gånger snabbare än tidigare.

Renare utseende
En ny, renare design introduceras med syfte att på ett bättre sätt lyfta fram journalistiken. Starten sker på artikelnivå och därefter genomförs förändringarna successivt underifrån. När startsidan någon gång under vintern får sitt nya utseende är den nya designen helt implementerad.

– Med snabbare laddningstid och renare utseende vill vi ge användarna en ny, tidsenlig produkt men ändå behålla den speciella Aftonbladet-känslan i läsupplevelsen. Skillnaden blir radikal på desktop, men inte lika stor i mobil och på platta, säger Andreas Aspegren, onlinechef.

För annonsörerna innebär övergången stora förbättringar i form av garanterad synlighet och smartare annonsladdning.

Tydligare annonsvisningar
– Nu kan vi erbjuda smart ads, annonser som laddas när användaren ser dem och som garanterar hög viewability, så att kunden vet att även annonser som ligger långt ner har exponerats för användarna. Det är ett viktigt steg in i en riktigt digital annonsvärld och det stärker vår konkurrenskraft som annonskanal, säger Andreas Aspegren.

Tack vare ett nytt publiceringsverktyg blir också arbetet för Aftonbladets redaktörer både enklare och säkrare. Det går snabbare att publicera nyheter och risken för misstag blir mindre, vilket ger stora fördelar i breaking news-läge.

– Publiceringsverktyget är ett jättelyft på redaktionen. Det bidrar till ökad kvalitet och ger ett betydligt smidigare arbetssätt för våra redaktörer. Det blir helt enkelt ännu roligare och mer attraktivt att jobba på Aftonbladet, säger Sofia Olsson Olsén.

Detta är Schibsted Publishing Platform
Schibsted Publishing Platform är en enhetlig plattform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll. Förutom Aftonbladet använder Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet plattformens verktyg för innehållsproduktion och VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket
Sofie Lindholm blev årets digitala influencer