Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarnaUndersida i desktopläge och mobilvyn. Foto: Aftonbladet.se

Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna

Snabbare laddning, renare utseende, smartare annonsformat och ökade möjligheter för redaktörerna – det är några av nyheterna när Aftonbladet byter plattorm och ny teknisk miljö. Genom övergången till nya Schibsted Publishing Platform tar aftonbladet.se sitt hittills viktigaste utvecklingssteg.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

– Nu får vi bättre förutsättningar att driva kampen mot de amerikanska onlinejättarna, såväl när det gäller att attrahera användare som annonsörer, säger Sofia Olsson Olsén, Aftonbladets publisher.

I veckan har användarna börjat se resultatet av att aftonbladet.se nu publiceras på en helt ny teknisk plattform. Den stora förändringen är snabbheten, framför allt på desktop, där laddningen går flera gånger snabbare än tidigare.

Renare utseende
En ny, renare design introduceras med syfte att på ett bättre sätt lyfta fram journalistiken. Starten sker på artikelnivå och därefter genomförs förändringarna successivt underifrån. När startsidan någon gång under vintern får sitt nya utseende är den nya designen helt implementerad.

– Med snabbare laddningstid och renare utseende vill vi ge användarna en ny, tidsenlig produkt men ändå behålla den speciella Aftonbladet-känslan i läsupplevelsen. Skillnaden blir radikal på desktop, men inte lika stor i mobil och på platta, säger Andreas Aspegren, onlinechef.

För annonsörerna innebär övergången stora förbättringar i form av garanterad synlighet och smartare annonsladdning.

Tydligare annonsvisningar
– Nu kan vi erbjuda smart ads, annonser som laddas när användaren ser dem och som garanterar hög viewability, så att kunden vet att även annonser som ligger långt ner har exponerats för användarna. Det är ett viktigt steg in i en riktigt digital annonsvärld och det stärker vår konkurrenskraft som annonskanal, säger Andreas Aspegren.

Tack vare ett nytt publiceringsverktyg blir också arbetet för Aftonbladets redaktörer både enklare och säkrare. Det går snabbare att publicera nyheter och risken för misstag blir mindre, vilket ger stora fördelar i breaking news-läge.

– Publiceringsverktyget är ett jättelyft på redaktionen. Det bidrar till ökad kvalitet och ger ett betydligt smidigare arbetssätt för våra redaktörer. Det blir helt enkelt ännu roligare och mer attraktivt att jobba på Aftonbladet, säger Sofia Olsson Olsén.

Detta är Schibsted Publishing Platform
Schibsted Publishing Platform är en enhetlig plattform för att utforma, distribuera och skapa affärsmöjligheter för innehåll. Förutom Aftonbladet använder Omni, Aftenposten och Svenska Dagbladet plattformens verktyg för innehållsproduktion och VG, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad och Fædrelandsvennen följer efter under de närmaste månaderna.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent