Twitters högkvarter i England. Foto: PressbildTwitters högkvarter i England. Foto: Pressbild

Publicisterna överger Twitter

Publicisterna överger Twitter. Istället är det Facebook som får allt mer resurser.

– Allt händer på Facebook, säger Matt Karolian, chef för publikengagemang på The Boston Globe till Digiday.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Twitter må vara en stor plattform för journalister, men i en undersökning utförd av Pew Research Center, visar siffror att endast nio procent av vuxna amerikaner hämtar sina nyheter från Twitter. Detta är en av orsakerna till att medieföretagen nu viktar om sina redaktionella social medier-resurser och flyttar över dem till plattformen där publiken finns – Facebook. Där hämtar 44 procent av amerikanerna sina nyheter.

”Ingen har lyckats med Twitter”
Paul Berry, grundare och VD för RebelMouse och som hjälper företag med att stärka deras digitala närvaro i sociala medier, säger till Digiday att ”vi ser inga medieföretag på vår plattform som antingen har framgång med att driva trafik på Twitter eller har det som ett mål längre”.

Som trafikdrivare är Twitter en marginell källa. I genomsnitt genererar mikrobloggen endast 1,5 procent av all trafik till publicisterna. Att jämföra med Facebook och Google som generar cirka 40%.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent