MTG och Discovery startar gemensamt säljbolag

MTG Sverige och Discovery Networks Sverige har startat en gemensamt bolag för försäljning av regionalt annonsutrymme i kanalerna TV3 och Kanal 5. Det nya bolaget ska heta Airtime Sales och startar sin verksamhet den 15 februari.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

VD för nya bolaget blir Thomas Falkenberg från MTG och Björn Aronsson från Discovery Networks blir vice VD och försäljningsdirektör.

I november tillkännagav Discovery Networks Sverige och MTG Sverige att en avsiktsförklaring undertecknats avseende ett gemensamt bolag för försäljning av regionalt annonsutrymme i kanalerna TV3 och Kanal 5. Nu är det klart att nya bolaget Airtime Sales startar sin verksamhet den 15 februari med huvudkontoret beläget på Karlavägen i Stockholm. Bolaget har även regionskontor över hela landet.
– Det känns väldigt bra att genom detta samarbete kunna erbjuda regionala annonsörer en riktigt stark produkt som når attraktiva segment och på allvar sätter press på marknadsledarens höga priser, säger MTG Sveriges VD Anders Jensen.

Airtime Sales inleder med att sälja in det regionalt annonsutrymme som finns i TV3 och Kanal 5 i Sverige.
– Airtime Sales startar sin verksamhet med två av de största TV-husens flaggskeppskanaler i sitt unika erbjudande. Det skapar ett rejält konkurrenskraftigt och konkret alternativ till marknadsdominanten, och en ny spännande konstellation att möta de regionala kunderna i, säger Discovery Networks Sveriges VD Jonas Sjögren i en kommentar.

Sammanlagt är det 35 personer som arbetar i det nya säljbolaget.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent