MTG och Discovery startar gemensamt säljbolag

MTG Sverige och Discovery Networks Sverige har startat en gemensamt bolag för försäljning av regionalt annonsutrymme i kanalerna TV3 och Kanal 5. Det nya bolaget ska heta Airtime Sales och startar sin verksamhet den 15 februari.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

VD för nya bolaget blir Thomas Falkenberg från MTG och Björn Aronsson från Discovery Networks blir vice VD och försäljningsdirektör.

I november tillkännagav Discovery Networks Sverige och MTG Sverige att en avsiktsförklaring undertecknats avseende ett gemensamt bolag för försäljning av regionalt annonsutrymme i kanalerna TV3 och Kanal 5. Nu är det klart att nya bolaget Airtime Sales startar sin verksamhet den 15 februari med huvudkontoret beläget på Karlavägen i Stockholm. Bolaget har även regionskontor över hela landet.
– Det känns väldigt bra att genom detta samarbete kunna erbjuda regionala annonsörer en riktigt stark produkt som når attraktiva segment och på allvar sätter press på marknadsledarens höga priser, säger MTG Sveriges VD Anders Jensen.

Airtime Sales inleder med att sälja in det regionalt annonsutrymme som finns i TV3 och Kanal 5 i Sverige.
– Airtime Sales startar sin verksamhet med två av de största TV-husens flaggskeppskanaler i sitt unika erbjudande. Det skapar ett rejält konkurrenskraftigt och konkret alternativ till marknadsdominanten, och en ny spännande konstellation att möta de regionala kunderna i, säger Discovery Networks Sveriges VD Jonas Sjögren i en kommentar.

Sammanlagt är det 35 personer som arbetar i det nya säljbolaget.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.