Burberry förhandsvisade sin SS16-kollektion på Snapchat under London Fashion WeekBild: Burberry/Press

Trendbrottet: Snapchat och Instagram brädar catwalken

Flera stora modehus låter sociala medier ta över catwalkens plats som det forum där de först visar upp sina nya kollektioner.

Adam Jönsson
Adam Jönsson @adambjonsson
 

Nu är inte längre front row den självklara platsen att bäst se de stora designernas nya kollektioner från. Mobilen kan ta dess plats när stora märken som Burberry och Luis Vuitton flyttar förhandsvisningen av kommande kollektioner till Snapchat.

Under London Fashion Week som pågick 18-22 september gav Burberry sina följare på Snapchat förtur till att se deras Spring/Summer 16 kollektion. Märket visade upp stora delar av den kommande kollektionen på Snapchat redan på söndagen, en dag före märkets visning på måndagen.

Modehuset ingick före modeveckan ett samarbete med Snapchat som gick ut på att foto-appen under London Fashion Week kurerade en live show med en blandning av exklusiva backstage-bilder med foton tagna från front row under Burberrys visning den 22 september. Projektet resulterade i en story på Burberrys Snapchat-konto som raderas efter 24 timmar.

Sociala medier har det senaste året spelat allt större roll som exponeringskanal för fler stora modehus än Burberry. Redan i våras visade Luis Vuitton up sin resort-kollektion exklusivt via Snapchat. Och fler är de designers som följer i modejättens fotspår. I morgon startar New York Fashion Week som pågår 24-26 september. Designern Misha Nonoo har där valt att flytta hela sin planerade show från catwalken till Instagram.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent