Burberry förhandsvisade sin SS16-kollektion på Snapchat under London Fashion WeekBild: Burberry/Press

Trendbrottet: Snapchat och Instagram brädar catwalken

Flera stora modehus låter sociala medier ta över catwalkens plats som det forum där de först visar upp sina nya kollektioner.

Adam Jönsson
Adam Jönsson @adambjonsson
 

Nu är inte längre front row den självklara platsen att bäst se de stora designernas nya kollektioner från. Mobilen kan ta dess plats när stora märken som Burberry och Luis Vuitton flyttar förhandsvisningen av kommande kollektioner till Snapchat.

Under London Fashion Week som pågick 18-22 september gav Burberry sina följare på Snapchat förtur till att se deras Spring/Summer 16 kollektion. Märket visade upp stora delar av den kommande kollektionen på Snapchat redan på söndagen, en dag före märkets visning på måndagen.

Modehuset ingick före modeveckan ett samarbete med Snapchat som gick ut på att foto-appen under London Fashion Week kurerade en live show med en blandning av exklusiva backstage-bilder med foton tagna från front row under Burberrys visning den 22 september. Projektet resulterade i en story på Burberrys Snapchat-konto som raderas efter 24 timmar.

Sociala medier har det senaste året spelat allt större roll som exponeringskanal för fler stora modehus än Burberry. Redan i våras visade Luis Vuitton up sin resort-kollektion exklusivt via Snapchat. Och fler är de designers som följer i modejättens fotspår. I morgon startar New York Fashion Week som pågår 24-26 september. Designern Misha Nonoo har där valt att flytta hela sin planerade show från catwalken till Instagram.

Google byter namn på flera av sina produkter. Bild från ett mötesrum i högkvarteret i Kalifornien.
Pernilla Ericson är ny ledarskribent på Aftonbladet Folk
Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt