Miljardregn över Tinder - vi betalar gärna för online-datingMiljardregn över Tinder. Foto: Unsplash

Miljardregn över Tinder – så många betalar för app-dejting

Tinder ökar sin omsättning till över 800 miljoner dollar i år. Här är anledningarna till deras stora omsättningsökning.

Smashdig
Smashdig
 

2018 blir ett guldår för Tinder. Omsättningen beräknas bli över 800 miljoner dollar. Det skriver Recode som hänvisar till CFO:n Gary SwidlerMatch Group, som äger datingappen Tinder. Jämfört med 2017 är det en fördubbling av omsättningen som då låg på cirka 400 miljoner dollar.

Missa inga nyheter! Följ Smashdig på LinkedIn

Två faktorer bakom Tinders omsättningboom

Tinders omsättningsökning beror enligt Swidler på två orsaker. Dels betalar användarna i en allt större utsträckning för Tinders premiumtjänst Tinder Gold, dels att nya abonnenter fortsätter att strömma in.

Under det andra kvartalet fick de in 300 000 nya betalande abonnenter. Tinder har därmed nästan 3,8 miljoner betalande medlemmar.

Match Group som är listade på Nasdaqbörsen har över 45 varumärken i sin portfölj. Bland de mest kända i Sverige är match.com och meetic.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent