Medieinvesteringarna minskade – men rekord för bio

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade med 11,1 procent under november, jämfört med samma period föregående år. Minskningen kan dock till stor del tillskrivas icke periodiserad data då november 2016 hade en faktureringsdag mindre jämfört med 2015. Månadens stora vinnare blev mediekategorin bio som under november ökade med 24,3 procent. Totalt förmedlades under november närmare 1,3 miljarder kronor.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

De mediekategorier som ökade under november var bio, dagspress kväll, utomhus/trafikreklam och fackpress. Kategorin bio uppvisade en positiv tillväxt om 24,3 procent, totalt investerades drygt 17 miljoner, vilket är den högsta nivån för kategorin i Mediebyråbarometerns historia. Ackumulerat uppvisar bio en positiv tillväxt om 6,9 procent under 2016.

– November var en stark månad för i princip samtliga mediekategorier. Annonsmarknaden går på högvarv och ackumulerat 2016 uppvisar medieinvesteringarna tillväxt om 4,4 procent. Printkategorierna gjorde en bra månad och både dagspress kväll och fackpress ökade. Siffran för kvällspress är dessutom den högst noterade för kategorin under året. Även utomhus/trafikreklam går starkt och ökade under november, trots en faktureringsdag mindre, för tredje månaden i rad. Mycket pekar på att 2016 kommer att bli ett spännande och intressant år att summera, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Ras för DR
De mediekategorier som backade och uppvisade negativ tillväxt under november var DR/Annonsblad, TV, sök, populärpress, radio, dagspress storstad, internet och dagspress landsort. Den mediekategori som hade det tuffast i november var DR/Annonsblad, som backade med 45,9 procent jämfört med samma månad föregående år. Ackumulerat har kategorin en negativ tillväxt om 30,0 procent under 2016.

– Mediekategorin TV hade en stark oktober, men vi ser inte samma tryck i november. Dock håller TV-mediet jämna steg med förra året trots fallande tittarsiffror. Det tyder på att efterfrågan på TV är fortsatt mycket hög. Medieinvesteringarna för TV i november är endast marginellt lägre än de tre senaste åren, trots det stora tittartappet. Både efterfrågan och priset har ökat över tid. Radio minskade under november, men mindre än förväntat givet en faktureringsdag mindre. Radio fortsätter sin starka tillväxt under 2016, och har en ackumulerad tillväxt om 9,7 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.