Maya Garkusha, vad är Programmatic?

Programmatic är ett ord på mångas läppar i mediebranschen. För Klickmonster förklarar en av dem mer framstående på området, Maya Garkusha om vad begreppet egentligen innebär.

Publicom
Publicom
 

– Kortfattat är det ett sätt att köpa media via en teknisk plattform. Istället för att ringa en säljare för att boka en kampanj på exempelvis Expressen så loggar man in i ett system och gör köpet därifrån. Det finns många fördelar med detta som exempelvis ökad effektivitet och högre relevans då dessa köp oftast använder sig av data för att  göra köpen ”smartare”, säger Maya Garkusha, Head of RTB & Programmatic på 3Kronor.

Varför bör man känna till  begreppet?
– Programmatic är en naturlig evolution av hur vi köper media idag. Det är lite som att  gå från användandet av fysiska pengar till bankkort för att handla.

”Som att  gå från användandet av fysiska pengar till bankkort för att handla”

Vilka är trenderna på några års sikt?
– Man förutspår att 50% av all digitalmedia kommer att köpas på detta sätt inom en 5 årsperiod i Europa.  I USA har man även sett att linjär TV kommer att påverkas av detta köpsätt.

Bör säljarna på en mellanstor nyhetssajt vara oroliga för att den manuella försäljningen försvinner om några år?
– Det finns fortfarande  många tekniska begränsningar i vad som går att köpa via Programmatic så man behöver absolut inte vara rädd för att man blir ersatt av en ”robot”. Min personliga åsikt är att försäljningen inte kommer försvinna helt men att den kommer  ta en annan form.  Standardprodukter kommer förmodligen  att flyttas över till Programmatic men däremot kommer skräddarsydda lösningar vara  ett större fokus för säljare i framtiden.

Vilka är dina tre tips om man vill lära sig mer om Programmatic?


1. Tycker att sajten Digiday gör ett otroligt bra jobb med att förklara vad Programmatic är.
2. Gå in på IAB’s hemsida för att lära dig grunden till programmatic.
3. Följ nyckelpersoner inom branschen via Twitter eller LinkedIn


Se även vimmelbilder
från IAB:s frukostevent ”Programmatic 2014” på Chinateatern i Stockholm.

Missa inga nyheter! Följ Klickmonster.se på Facebook och Twitter.

 

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent