Maya Garkusha, vad är Programmatic?

Programmatic är ett ord på mångas läppar i mediebranschen. För Klickmonster förklarar en av dem mer framstående på området, Maya Garkusha om vad begreppet egentligen innebär.

Publicom
 

– Kortfattat är det ett sätt att köpa media via en teknisk plattform. Istället för att ringa en säljare för att boka en kampanj på exempelvis Expressen så loggar man in i ett system och gör köpet därifrån. Det finns många fördelar med detta som exempelvis ökad effektivitet och högre relevans då dessa köp oftast använder sig av data för att  göra köpen ”smartare”, säger Maya Garkusha, Head of RTB & Programmatic på 3Kronor.

Varför bör man känna till  begreppet?
– Programmatic är en naturlig evolution av hur vi köper media idag. Det är lite som att  gå från användandet av fysiska pengar till bankkort för att handla.

”Som att  gå från användandet av fysiska pengar till bankkort för att handla”

Vilka är trenderna på några års sikt?
– Man förutspår att 50% av all digitalmedia kommer att köpas på detta sätt inom en 5 årsperiod i Europa.  I USA har man även sett att linjär TV kommer att påverkas av detta köpsätt.

Bör säljarna på en mellanstor nyhetssajt vara oroliga för att den manuella försäljningen försvinner om några år?
– Det finns fortfarande  många tekniska begränsningar i vad som går att köpa via Programmatic så man behöver absolut inte vara rädd för att man blir ersatt av en ”robot”. Min personliga åsikt är att försäljningen inte kommer försvinna helt men att den kommer  ta en annan form.  Standardprodukter kommer förmodligen  att flyttas över till Programmatic men däremot kommer skräddarsydda lösningar vara  ett större fokus för säljare i framtiden.

Vilka är dina tre tips om man vill lära sig mer om Programmatic?


1. Tycker att sajten Digiday gör ett otroligt bra jobb med att förklara vad Programmatic är.
2. Gå in på IAB’s hemsida för att lära dig grunden till programmatic.
3. Följ nyckelpersoner inom branschen via Twitter eller LinkedIn


Se även vimmelbilder
från IAB:s frukostevent ”Programmatic 2014” på Chinateatern i Stockholm.

Missa inga nyheter! Följ Klickmonster.se på Facebook och Twitter.

 

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket