Mathandeln på nätet fortsätter att växa.Mathandeln på nätet fortsätter att växa. Foto: Jessica Gow/TT

Mathandeln ökar online – butiksjättarna rustar sig för kundkrig

Mathandeln online fortsätter att växa. Det visar Svensk Handels rapport, Digital mathandel 2018, som släpptes på tisdagen.

Smashdig
Smashdig
 

Den digitala mathandeln forsätter att växa. Under 2017 omsatte den 4,6 miljarder kronor vilket var en ökning med 19 procent jämfört med 2016. Sett till den totala livsmedelsförsäljningen står den digitala mathandeln för 1,6 procent. Det visar nya siffror i rapporten Digital mathandel som har tagits fram av HUI Research på uppdrag av Svensk Digital Handel.

Den digitala mathandeln beräknas växa med cirka 25 procent och når en omsättning på 5,7 miljarder kronor under 2018. Den stora tillväxten står de stora matkedjorna för. En förklaring är att deras nätstrategier har sjösatts och där fajten om kunder och marknadsandelar kommer att accelerera.

Lösplock ökar mest


Magnus Rosén
, affärschef för ICA Sveriges e-handel, säger i rapporten följande om den ökade matförsäljningen på nätet:

– Under 2017 hade vi väldigt fin tillväxt på lösplocket, men också på matkassarna som är en affär som fortsätter att växa för oss, vilket är glädjande.

Det segment som växte starkast var lösplocket, som nu har en marknadsandel på 70 procent att jämföra med middagskassarnas 30 procent.

Läs och ladda ned den kostnadsfria rapporten Digital mathandel 2018 här

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent