Intäkterna blev lägre än förväntat när Catena Media släppte sin delårsrapport för 2018. På bild, Per Hellberg, vd för Catena MediaPer Hellberg, vd för Catena Media. Foto: Press

Lägre vinst än väntat för Catena Media

När Catena Media presenterade sin kvartalsrapport på fredagen visade siffrorna att vinsten blev lägre än förväntat. Aktien rasar med närmare 10 procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

Smashdig
Smashdig
 

Affiliatebolaget Catena Media redovisar ett justerat ebitda-resultat på 12,1 miljoner euro för det andra kvartalet 2018 (8,0). Enligt Bloombergs konsensussammanställning väntades 13,0 miljoner euro.

Catena Medias intäkter uppgick till 26,1 miljoner euro jämfört med 15,1 miljoner året innan. Försäljningen ökade med 73 procent.

Det rapporterade ebitda-resultatet låg också på 12,1 miljoner euro, en ökning från 6,3 miljoner euro från motsvarande period 2017.

– Vi strävar efter att uppnå en sund balans mellan förvärv och organisk tillväxt, och under kvartalet visade vi åter att vi tar väl hand om våra förvärvade tillgångar med organisk tillväxt, säger Per Hellberg, vd för Catena Media, i en kommentar.

Catena Media växlar upp i USA

I kvartalsrapporten säger Per Hellberg även att de nu kommer att växla upp ytterligare i USA, i takt med att spelmarknaden på nätet är på väg att avregleras i vissa delstater.

– För att investera i framtiden och växa på dessa nya marknader gör Catena Media betydande investeringar, förvärvar bolag med ett stabilt fotfäste och rekryterar de exceptionella talanger som behövs. Våra amerikanska webbplatser har redan tusentals dagliga besökare, och vi står redo att skapa kvalitativa leads till nya aktörer. Då stordriftsfördelarna från dessa initiativ kommer att öka våra intäkter betydligt på lång sikt är vi noga med att ta den kortsiktiga minskningen av marginalerna med i beräkningen.

Catenaaktien föll

Marknaden svarade med att sänka aktien med närmare 10 procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.