Intäkterna blev lägre än förväntat när Catena Media släppte sin delårsrapport för 2018. På bild, Per Hellberg, vd för Catena MediaPer Hellberg, vd för Catena Media. Foto: Press

Lägre vinst än väntat för Catena Media

När Catena Media presenterade sin kvartalsrapport på fredagen visade siffrorna att vinsten blev lägre än förväntat. Aktien rasar med närmare 10 procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

Smashdig
Smashdig
 

Affiliatebolaget Catena Media redovisar ett justerat ebitda-resultat på 12,1 miljoner euro för det andra kvartalet 2018 (8,0). Enligt Bloombergs konsensussammanställning väntades 13,0 miljoner euro.

Catena Medias intäkter uppgick till 26,1 miljoner euro jämfört med 15,1 miljoner året innan. Försäljningen ökade med 73 procent.

Det rapporterade ebitda-resultatet låg också på 12,1 miljoner euro, en ökning från 6,3 miljoner euro från motsvarande period 2017.

– Vi strävar efter att uppnå en sund balans mellan förvärv och organisk tillväxt, och under kvartalet visade vi åter att vi tar väl hand om våra förvärvade tillgångar med organisk tillväxt, säger Per Hellberg, vd för Catena Media, i en kommentar.

Catena Media växlar upp i USA

I kvartalsrapporten säger Per Hellberg även att de nu kommer att växla upp ytterligare i USA, i takt med att spelmarknaden på nätet är på väg att avregleras i vissa delstater.

– För att investera i framtiden och växa på dessa nya marknader gör Catena Media betydande investeringar, förvärvar bolag med ett stabilt fotfäste och rekryterar de exceptionella talanger som behövs. Våra amerikanska webbplatser har redan tusentals dagliga besökare, och vi står redo att skapa kvalitativa leads till nya aktörer. Då stordriftsfördelarna från dessa initiativ kommer att öka våra intäkter betydligt på lång sikt är vi noga med att ta den kortsiktiga minskningen av marginalerna med i beräkningen.

Catenaaktien föll

Marknaden svarade med att sänka aktien med närmare 10 procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent