Kinnevik investerar i KolonialKinnevik investerar i Kolonial. Foto: Pressbild

Kinnevik skjuter in 325 miljoner i digital matjätte

Kinnevik investerar i den norska digitala matbutiken kolonial.no. Bolaget köper 15 procent av bolaget för 300 miljoner norska kronor, cirka 325 miljoner svenska kronor.

Smashdig
Smashdig
 

Kolonial.no grundades 2013 och erbjuder matvaruleveranser till 40 procent av de norska hushållen. Bolaget omsatte 800 miljoner norska kronor 2017. Det var en ökning med 88 procent jämfört med året dessförinnan.

Nu står det klart att Kinnevik skjuter in 300 miljoner kronor i det snabbväxande bolaget kolonial.no. 200 miljoner investeras i en nyemission och 100 miljoner kronor genom aktieköp.

– Vi är glada över att leda finansieringsrundan i Kolonial.no, ett företag som passar väl in i vår investeringstes om att använda teknologi för att erbjuda kunder fler och bättre valmöjligheter. Vi har blivit imponerade av grundarna och vad de har åstadkommit under en relativt kort tidsperiod. Kinnevik är väl positionerat för att stötta teamet att driva tillväxten i verksamheten och vi ser fram emot att jobba tillsammans med Kolonial.no för att uppnå deras mål, säger Kinneviks Investment Director Andreas Bernström, i ett pressmeddelande.

– Kinnevik är en drömpartner för oss. Vi känner att både den strategiska visionen och värderingarna i bolagen överensstämmer väl. Vår ambition är att göra matvaruhandel till en enkel och inspirerande aktivitet för alla, samtidigt som vi bidrar med frihet till våra kunders vardagsliv. Kinnevik har den rätta expertisen och det rätta tankesättet för att hjälpa oss under den här resan och vi är väldigt förväntansfulla över att jobba med dem, säger Karl Munthe-Kaas, vd för Kolonial.no.

Smashdig har tidigare skrivit om den svenska digitala mathandeln som är på stark frammarsch. 2017 omsatte den 4,6 miljarder kronor.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent