Yasmin Tilles mediejobb lediga jobb Folk

Intervju: Eventprofilen Yasmin Tilles lämnar Webbdagarna – ”Har varit en fantastisk resa”

Yasmin Tilles lämnar jobbet som eventchef för Webbdagarna. Nu gör hon sig redo för nästa stora utmaning - att som PR och Marketing Manager sätta det nystartade it-säkerhetsföretaget Detectify på kartan. Stockholmsbolaget, med flera tunga investerare bakom sig, däribland Paua Ventures och Inventure, erbjuder en webbtjänst som på ett enkelt sätt säger sig identifiera säkerhetsbuggar på sajter.

Publicom
 

– It-säkerhet är viktigare än någonsin och det finns ett ökat intresse från företag i alla branscher, så det känns väldigt spännande att börja arbeta med ett glödhett område med mycket tillväxtpotential, säger Yasmin Tilles till Klickmonster och fortsätter:

– Det lockar även att få arbeta mot en global marknad från dag ett tillsammans med otroligt kompetent och drivet team som jag kommer lära mig mycket av. Det ska bli otroligt roligt att få påbörja en ny resa och växla upp Detectifys verksamhet tillsammans med mina nya kollegor. Jag gillar ett högt tempo, utmaningar och entreprenörsanda, vilket jag är övertygad om att jag kommer få på Detectify!

 

Vad kommer du minnas mest från din tid som eventchef för webbdagarna?

– Det har varit en fantastisk och lärorik resa där Webbdagarna verkligen har växt och utvecklats otroligt mycket under mina fem år. Vi har lanserat nya eventkoncept som Webbdagarna Offentlig sektor, släppt Internet Academy (heldagsutbildningar inom digitala ämnen), och ökat deltagarantalet från 1000 deltagare (år 2010) till över 3000 deltagare per år (2015). Vi har byggt en personlig relation till våra deltagare, talare och partners, vilket möjliggjort en utveckling av Webbdagarna i form av upplägg, format och innehåll som kontinuerligt fångat upp marknadens behov i samspel med den redaktionella kompetensen som vi besitter i teamet.
På ett personligt plan så minns jag stoltheten över eventkulturpolicyn som vi lanserade tidigare i år där vi tydligt satte upp mål för hur vi ville jobba med mångfaldsfrågor på scen.

 

Och vilka föreläsare har gjort största intryck på dig?
– Oj, vilken svår fråga! Jag har haft privilegiet att se otroligt många talangfulla och inspirerande föreläsare, men två föreläsningar som sticker ut lite extra är Mike & Dave Radparvar from Holstee: ”Living a dream that went viral” och Beata Wickboms intervju på Webbdagarna i Stockholm 2013 med tre unga YouTube-stjärnor, där det tydligt framkom hur mycket företagsvärlden kan lära sig av engagemanget och det personliga tilltalet som unga YouTube-och bloggprofiler har med sina följare.

Yasmin Tilles tillträder sin nya tjänst den 1 oktober.

Fakta, Yasmin Tilles
Bor:
Stockholm
Twitter: @yasmintilles
Lyssnar på Spotify just nu: ”Jag representerar Webbdagarna in i det sista och pumpar Webbdagarnas officiella playlist i skrivande stund”
Första appen jag trycker igång när jag vaknar: ”Efter att jag snoozat min sedvanliga timme så blir det en rundtur på Instagram, Twitter, Facebook, Snapchat och mejlinkorgen innan jag ens har fått på mig glasögonen.”

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket