Intäktsboom för Cherry

Spelbolaget Cherry levererade ett ett ebitda-resultat om 165 miljoner kronor för det andra kvartalet 2018 (93).

Smashdig
Smashdig
 

Intäkterna ökade med 41 procent och uppgick till 753 miljoner kronor (536), varav den organiska tillväxten uppgick till 39 procent (37).

Ebitda-marginalen uppgick till 22 procent (17). Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,77 kronor (0,03) respektive 0,76 kronor (0,03).

Missa inga nyheter! Följ Smashdig på Linkedin

Det andra kvartalet präglades enligt Cherrys tf vd, Gunnar Lind av expansion och investeringar.

– Andra kvartalet 2018 kännetecknades av fokus på tillväxt i såväl kort som långt perspektiv. Investeringar i marknadsföring var betydande och effektiv. Online Gaming expanderar och stärker sin position på viktiga marknader samt att affärsområdets nya varumärken snabbt har byggt kännedom och etablerat en bra kundbas. Även Game Development och Online Marketing har agerat proaktivt genom att öka investeringar i spelutveckling. Investeringarna under kvartalet gjordes främst i marknadsföring av befintliga och nya varumärken samt egenutvecklade spel från Yggdrasil och Highlight Games.

Om framtiden säger Lind följande:

– Spelmarknaden befinner sig i en stark tillväxt och Cherry bedömer att efterfrågan i koncernens största geografiska marknader kommer att fortsätta utvecklas positivt. Koncernen studerar kontinuerligt förutsättningar för nya affärer inom relaterade verksamhetsområden och geografiska marknader inom och utom Europa.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent