Foto: PressFoto: Press

GP släpper ny sajt

Nu smyglanseras nya GP.se för en liten del av läsarna och trafiken kommer trappas upp successivt under våren. Syftet med nya sidan är att förbättra läsupplevelsen på såväl mobilen som läsplattor och desktop. Den responsiva och mobilanpassade sidan innebär både ett designmässigt lyft och en rad nya funktioner som gör att bilder, rörligt material och länkningar från sociala medier kan byggas in i nyhetsmaterialet. Det skriver Stampen i ett pressmeddelande.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Göteborgs-Postens digitala satsning har lyft ordentligt med flera trafikrekord på mobilsajten och desktop samt annonsförsäljningsrekord. GP.se har nått över 12 miljoner sidvisningar på en vecka och 800 000 unika i mobilen. GP.se slog sidvisningsrekord vecka 3 och det nya ligger på 12 434 918 sidvisningar (desktop + mobilt). Målet för 2016 är att ta ytterligare kliv och nya GP.se är en viktig pusselbit.

– Vi har ett bra och modernt redaktionellt innehåll online men på senare år har vår tekniska plattform inneburit begränsningar så att vi inte alltid kunnat paketera nyhetsmaterialet som vi vill. Dessutom har läsare efterfrågat en modernare och mer levande sajt med mer rörligt innehåll och enklare navigering. Det har varit målbilden under arbetet med nya sidan och det ska bli spännande att se responsen, säger Markus Hankins, onlinechef på GP och fortsätter:

– Vi kommer kunna erbjuda mer flexibla annonsformat i en snyggare miljö, säger Henrik Carlsson, digital försäljningschef Stampen Media.

Projektet leds av Catharina Ahlsén och det tekniska arbetet av David Karlsson. Sajtdesignen är gjord av Stampen Digitala Mediers design- och UX-chef Joakim Bäckman.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent