Frida startar tillsammans med Valtech techsatsning för unga tjejerFoto: Press

Frida i stor techsatsning för unga tjejer

Intresset för tech växer hos unga tjejer. Därför startar vi nu FRIDA tech i samarbete med projektet Tech Girl på IT-konsultföretaget Valtech.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

FRIDA tech är en satsning på att få fler tjejer i målgruppen tjejer 12-18 att intressera sig för och satsa på en framtid inom tech. Bakgrunden är att vi ser ett växande intresse för techrelaterade ämnen, samtidigt som det fortfarande är en majoritet killar som väljer programmering på gymnasiet och startar företag i techbranschen.

– FRIDA tech är en viktig satsning som går helt i linje med vår mission att inspirera och engagera unga kvinnor. Det är precis sådant här vi ska göra mer av, säger Anders Juhlin, VD för Frida Förlag.

Satsningen görs dels på nya sajten frida.se/tech, dels på FRIDAs youtubekanal @tidningenfrida, på Snapchat, i podcastform, i sociala medier och i tidningen FRIDA. Den kommer bland annat att bestå av technyheter, tech-hacks
i playformat, intervjuer med tjejer som startat eget i techbranschen.

– Vi vill med den här satsningen ta tillvara på tjejernas befintliga techintresse och göra en förändring. Vi vill visa att det går att välja en framtid inom dessa yrken oavsett vilket kön du har, att helt enkelt få tjejer att ta större plats i en mansdominerad bransch, säger Terese Allert, chefredaktör för FRIDA.

Satsningen är ett samarbete med Tech Girl, som drivs av IT-konsultföretaget Valtech och som håller utbildningar för unga tjejer i programmering.

– Det finns en stigande efterfrågan av jobb inom det digitala området i Sverige men endast 23 procent av de som jobbar i IT-branschen är kvinnor. Genom Frida tech kommer vi att nå ut till ännu fler tjejer och inspirera dem till att välja ett yrke inom IT, säger Funda Denizhan som är ansvarig för Tech Girl på Valtech.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent