Frida startar tillsammans med Valtech techsatsning för unga tjejerFoto: Press

Frida i stor techsatsning för unga tjejer

Intresset för tech växer hos unga tjejer. Därför startar vi nu FRIDA tech i samarbete med projektet Tech Girl på IT-konsultföretaget Valtech.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

FRIDA tech är en satsning på att få fler tjejer i målgruppen tjejer 12-18 att intressera sig för och satsa på en framtid inom tech. Bakgrunden är att vi ser ett växande intresse för techrelaterade ämnen, samtidigt som det fortfarande är en majoritet killar som väljer programmering på gymnasiet och startar företag i techbranschen.

– FRIDA tech är en viktig satsning som går helt i linje med vår mission att inspirera och engagera unga kvinnor. Det är precis sådant här vi ska göra mer av, säger Anders Juhlin, VD för Frida Förlag.

Satsningen görs dels på nya sajten frida.se/tech, dels på FRIDAs youtubekanal @tidningenfrida, på Snapchat, i podcastform, i sociala medier och i tidningen FRIDA. Den kommer bland annat att bestå av technyheter, tech-hacks
i playformat, intervjuer med tjejer som startat eget i techbranschen.

– Vi vill med den här satsningen ta tillvara på tjejernas befintliga techintresse och göra en förändring. Vi vill visa att det går att välja en framtid inom dessa yrken oavsett vilket kön du har, att helt enkelt få tjejer att ta större plats i en mansdominerad bransch, säger Terese Allert, chefredaktör för FRIDA.

Satsningen är ett samarbete med Tech Girl, som drivs av IT-konsultföretaget Valtech och som håller utbildningar för unga tjejer i programmering.

– Det finns en stigande efterfrågan av jobb inom det digitala området i Sverige men endast 23 procent av de som jobbar i IT-branschen är kvinnor. Genom Frida tech kommer vi att nå ut till ännu fler tjejer och inspirera dem till att välja ett yrke inom IT, säger Funda Denizhan som är ansvarig för Tech Girl på Valtech.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.