Frida startar tillsammans med Valtech techsatsning för unga tjejerFoto: Press

Frida i stor techsatsning för unga tjejer

Intresset för tech växer hos unga tjejer. Därför startar vi nu FRIDA tech i samarbete med projektet Tech Girl på IT-konsultföretaget Valtech.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

FRIDA tech är en satsning på att få fler tjejer i målgruppen tjejer 12-18 att intressera sig för och satsa på en framtid inom tech. Bakgrunden är att vi ser ett växande intresse för techrelaterade ämnen, samtidigt som det fortfarande är en majoritet killar som väljer programmering på gymnasiet och startar företag i techbranschen.

– FRIDA tech är en viktig satsning som går helt i linje med vår mission att inspirera och engagera unga kvinnor. Det är precis sådant här vi ska göra mer av, säger Anders Juhlin, VD för Frida Förlag.

Satsningen görs dels på nya sajten frida.se/tech, dels på FRIDAs youtubekanal @tidningenfrida, på Snapchat, i podcastform, i sociala medier och i tidningen FRIDA. Den kommer bland annat att bestå av technyheter, tech-hacks
i playformat, intervjuer med tjejer som startat eget i techbranschen.

– Vi vill med den här satsningen ta tillvara på tjejernas befintliga techintresse och göra en förändring. Vi vill visa att det går att välja en framtid inom dessa yrken oavsett vilket kön du har, att helt enkelt få tjejer att ta större plats i en mansdominerad bransch, säger Terese Allert, chefredaktör för FRIDA.

Satsningen är ett samarbete med Tech Girl, som drivs av IT-konsultföretaget Valtech och som håller utbildningar för unga tjejer i programmering.

– Det finns en stigande efterfrågan av jobb inom det digitala området i Sverige men endast 23 procent av de som jobbar i IT-branschen är kvinnor. Genom Frida tech kommer vi att nå ut till ännu fler tjejer och inspirera dem till att välja ett yrke inom IT, säger Funda Denizhan som är ansvarig för Tech Girl på Valtech.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket