Facebook testar GIF-baserade profilbilder

Facebook testar GIF-baserade profilbilder

Snart kan du kanske ha en rullande video som profilbild på Facebook. Techjätten experimenterar just nu med GIF-baserade profilbilder för utvalda iOS-användare i Kalifornien och Storbritannien.

Erika Granath
 

Trött på din statiska gamla Facebook-profilbild? Nu kan den snart komma att ändras. Facebook testar just nu nya mobilfunktioner för utvalda iOS-användare i Kalifornien och Storbritannien.

Bland funktionerna finns profilbilder baserade på GIF-teknik, skriver Facebook i ett pressmeddelande. Det innebär att en användare skulle kunna ha en kort, rullande video i stället för en vanlig bild.

För dem som även fortsättningsvis vill ha en statisk bild testar Facebook möjligheten att byta en profilbild under en kortare tid samtidig som du har kvar din vanliga profilbild. En användare kanske vill byta sin profilbild under en fotbollsmatch eller ett speciellt event för att sedan gå tillbaka till original-bilden, skriver techjätten.

Facebook testar också layout-förändringar. Nu är profilbilden centrerad på skärmen och betydligt större än tidigare. Techjätten introducerar även så kallade one-liners för biografisk information under profilbilden (tänk Twitter).

Alla funktioner är i en experimentfas men Facebook säger att fler användare komma kunna ta del av dem snart.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket