Foto: PressbildFoto: Pressbild

Topplistan: Facebook största snackisen i medierna 2016

Varumärket Facebook har fått överlägset mest utrymme i media under året. Totalt har företaget fått 163 800 omnämnanden, nästan dubbelt så mycket som tvåan AIK, som följs av Ericsson, Volvo och Swedbank. Det visar Sveriges Annonsörer och Opoints kartläggning.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Idag kan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och mediebevakningsföretaget Opoint presentera vilka varumärken som nämnts flest gånger i media under 2016.

Sammanlagt har över 600 varumärken undersökts mellan januari till december i år. I undersökningen har även 2015 års omnämningar mätts, detta för att få fram vilka varumärken som ökat mest samt minimera antalet eventuella felaktigheter i mätprocesserna. Tillsammans har de varumärken som placerar sig på topp tio i undersökningen omnämnts över 700 000 gånger. Mest genomslag har Facebook fått med 163 800 omnämnanden, drygt 480 stycken per dygn.

Varumärken som berör toppar
Topp fem på listan över de mest omskrivna, exkluderat de politiska partierna, är Facebook, AIK, Ericsson, Volvo och Swedbank. Inkluderas de politiska partierna hamnar istället Socialdemokraterna på en fjärdeplats och Moderaterna på en femteplats.

– Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint.

Banksektorn är den som dominerar i toppen och utöver Swedbank återfinns Nordea på plats sju och SEB på plats nio. Unionen är varumärket som stått för den största ökningen bland varumärkena som placerar sig på topp tio. Unionen har klättrat från plats 41 år 2015 till att i år placera sig på en åttondeplats.

– En röd tråd som vi ser bland de mest omnämnda varumärkena är att det är varumärken som berör och påverkar vår vardag på ett eller annat sätt. Det är också varumärken som folk engagerar sig i och tycker till om, vilket även återspeglas medialt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Största procentuella ökningen har varumärket Foodmark stått för där man ökat sitt omnämnande i media med 821 procent gentemot föregående år.

Mest omnämnda varumärken 2016:
Facebook 163 800 omnämnanden
AIK 87 800 omnämnanden
Ericsson 69 800 omnämnanden
Volvo 60 100 omnämnanden
Swedbank 52 800 omnämnanden
ICA 45 000 omnämnanden
Nordea 43 300 omnämnanden
Unionen 40 600 omnämnanden
SEB 38 500 omnämnanden
Google 36 700 omnämnanden

Mest omnämnda politiska partier 2016:
Socialdemokraterna 69 600 omnämnanden
Moderaterna 68 000 omnämnanden
Sverigedemokraterna 53 700 omnämnanden
Miljöpartiet 52 400 omnämnanden
Vänsterpartiet 48 800 omnämnanden
Liberalerna 41 000 omnämnanden
Centerpartiet 31 100 omnämnanden
Kristdemokraterna 23 900 omnämnanden

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket
Sofie Lindholm blev årets digitala influencer