Foto: PressbildFoto: Pressbild

Topplistan: Facebook största snackisen i medierna 2016

Varumärket Facebook har fått överlägset mest utrymme i media under året. Totalt har företaget fått 163 800 omnämnanden, nästan dubbelt så mycket som tvåan AIK, som följs av Ericsson, Volvo och Swedbank. Det visar Sveriges Annonsörer och Opoints kartläggning.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Idag kan intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och mediebevakningsföretaget Opoint presentera vilka varumärken som nämnts flest gånger i media under 2016.

Sammanlagt har över 600 varumärken undersökts mellan januari till december i år. I undersökningen har även 2015 års omnämningar mätts, detta för att få fram vilka varumärken som ökat mest samt minimera antalet eventuella felaktigheter i mätprocesserna. Tillsammans har de varumärken som placerar sig på topp tio i undersökningen omnämnts över 700 000 gånger. Mest genomslag har Facebook fått med 163 800 omnämnanden, drygt 480 stycken per dygn.

Varumärken som berör toppar
Topp fem på listan över de mest omskrivna, exkluderat de politiska partierna, är Facebook, AIK, Ericsson, Volvo och Swedbank. Inkluderas de politiska partierna hamnar istället Socialdemokraterna på en fjärdeplats och Moderaterna på en femteplats.

– Att vi i toppen ser varumärken som utgörs av politiska partier och sportklubbar är inte så konstigt som man kan tycka. De politiska partierna får stor bevakning från våra medier men också privatpersoner pratar mycket om politik. Att sportfantasterna gärna berättar och läser om sitt lag inser vi nog alla, säger Tobias Hedström, analyschef på Opoint.

Banksektorn är den som dominerar i toppen och utöver Swedbank återfinns Nordea på plats sju och SEB på plats nio. Unionen är varumärket som stått för den största ökningen bland varumärkena som placerar sig på topp tio. Unionen har klättrat från plats 41 år 2015 till att i år placera sig på en åttondeplats.

– En röd tråd som vi ser bland de mest omnämnda varumärkena är att det är varumärken som berör och påverkar vår vardag på ett eller annat sätt. Det är också varumärken som folk engagerar sig i och tycker till om, vilket även återspeglas medialt, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Största procentuella ökningen har varumärket Foodmark stått för där man ökat sitt omnämnande i media med 821 procent gentemot föregående år.

Mest omnämnda varumärken 2016:
Facebook 163 800 omnämnanden
AIK 87 800 omnämnanden
Ericsson 69 800 omnämnanden
Volvo 60 100 omnämnanden
Swedbank 52 800 omnämnanden
ICA 45 000 omnämnanden
Nordea 43 300 omnämnanden
Unionen 40 600 omnämnanden
SEB 38 500 omnämnanden
Google 36 700 omnämnanden

Mest omnämnda politiska partier 2016:
Socialdemokraterna 69 600 omnämnanden
Moderaterna 68 000 omnämnanden
Sverigedemokraterna 53 700 omnämnanden
Miljöpartiet 52 400 omnämnanden
Vänsterpartiet 48 800 omnämnanden
Liberalerna 41 000 omnämnanden
Centerpartiet 31 100 omnämnanden
Kristdemokraterna 23 900 omnämnanden

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.