Egmont tar nya kliv i digitaliseringenFoto: Press

Egmont tar nya kliv i digitaliseringen

För att möta digitaliseringens krav skapar Egmont Publishing ett separat bolag för den digitala verksamheten. Samtidigt drar man ner på de områden som inte varit tillräckligt lönsamma. Förändringarna ligger ute som förslag och är ännu inte klubbade.

linusrudbeck
 

Tidningsförlaget Egmont Publishing är nu i färd med stora förändringar av sin organisation. En del av förändringarna är att förlaget skär ner på ett av sina tre affärsområden. Det innebär bland annat att titlarna Datormagazin och PC Gamer avslutas och att 37 tjänster försvinner.

– Anledningen är att resultatet inte varit tillräckligt bra inom ett av våra tre affärsområden. Det här är åtgärder som görs för att öka vår lönsamhet, säger förlagets VD Per Kjellander till Klickmonster.

Samtidigt gör Egmont en storsatsning i sin digitalisering och skapar ett separat bolag för den digitala verksamheten. Den nya förlagsenheten kommer bestå av 27 medarbetare. Där ingår webbredaktion, webbutveckling och digital säljgrupp.

– Det handlar om att få ett större fokus på vår digitala affär, säger Kjellander.

För att möta digitaliseringens krav tror inte Kjellander på rena digitala kopior av det tryckta materialet. Det måste till mer innovativa lösningar. Det är en stor utmaning tidningsförlagen står inför, men Kjellander har en klar strategi för Egmont Publishing.

– Det krävs en större tydlighet internt. Vi har haft en väldigt bra utveckling avseende antal besökare på våra sajter det senaste året, men vi behöver öka takten ytterligare, säger Kjellander.

Ovanstående organisationsförändringarna ligger ute som förslag och har ännu inte klubbats igenom.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.