Egmont tar nya kliv i digitaliseringenFoto: Press

Egmont tar nya kliv i digitaliseringen

För att möta digitaliseringens krav skapar Egmont Publishing ett separat bolag för den digitala verksamheten. Samtidigt drar man ner på de områden som inte varit tillräckligt lönsamma. Förändringarna ligger ute som förslag och är ännu inte klubbade.

linusrudbeck
 

Tidningsförlaget Egmont Publishing är nu i färd med stora förändringar av sin organisation. En del av förändringarna är att förlaget skär ner på ett av sina tre affärsområden. Det innebär bland annat att titlarna Datormagazin och PC Gamer avslutas och att 37 tjänster försvinner.

– Anledningen är att resultatet inte varit tillräckligt bra inom ett av våra tre affärsområden. Det här är åtgärder som görs för att öka vår lönsamhet, säger förlagets VD Per Kjellander till Klickmonster.

Samtidigt gör Egmont en storsatsning i sin digitalisering och skapar ett separat bolag för den digitala verksamheten. Den nya förlagsenheten kommer bestå av 27 medarbetare. Där ingår webbredaktion, webbutveckling och digital säljgrupp.

– Det handlar om att få ett större fokus på vår digitala affär, säger Kjellander.

För att möta digitaliseringens krav tror inte Kjellander på rena digitala kopior av det tryckta materialet. Det måste till mer innovativa lösningar. Det är en stor utmaning tidningsförlagen står inför, men Kjellander har en klar strategi för Egmont Publishing.

– Det krävs en större tydlighet internt. Vi har haft en väldigt bra utveckling avseende antal besökare på våra sajter det senaste året, men vi behöver öka takten ytterligare, säger Kjellander.

Ovanstående organisationsförändringarna ligger ute som förslag och har ännu inte klubbats igenom.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent