E-sport större än Fotbolls-EM. Foto: Denis Dervisevic, FlickrE-sport större än Fotbolls-EM. Foto: Denis Dervisevic, Flickr

E-sport större än Fotbolls-EM

E-sport för första gången större än det på traditionell sport under årets andra kvartal. Det skriver Mediavision i en ny rapport.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Streamad e-sport blir allt mer populärt. Trots att fotbolls-EM lockade många under juni var det dagliga onlinetittandet på

Att intresset för e-sport växer i raketfart råder det inga tvivel om. Globalt uppskattades e-sportpubliken uppgå till nära 230 miljoner år 2015 enligt analysbolaget Newzoo. Samma källa beräknar de globala intäkterna till 325 miljoner dollar under fjolåret, eller drygt 2,8 miljarder kronor. Precis som för traditionell sport kommer intäkterna i huvudsak från rättigheter, evenemang och annonsering.

I Sverige har i synnerhet MTG fokuserat på e-sport under det gångna året, med förhoppning om att kapitalisera på det ökande intresset. Bolaget har bland annat förvärvat ett av världens största e-sportbolag, ESL, och svenska Dreamhack. I våras lanserade bolaget även den globala TV-kanalen eSports TV.

Mediavision konstaterar att tittandet på e-sport ökar även i Sverige. Under årets andra kvartal växte andelen dagliga onlinetittare som sett e-sport eller gaming till tolv procent, motsvarande fem procent i befolkningen. Detta kan jämföras med att tio procent av dagliga onlinetittare såg traditionell sport under samma period, vilket motsvarar fyra procent utslaget i hela befolkningen. E-sport har alltså gått om traditionell sport i daglig räckvidd inom streaming.

Det är bland unga som intresset är som störst. I gruppen 15-34-åringar tittar en av fem online-TV-tittare på e-sport en genomsnittlig dag, dubbelt så många som tittar på traditionell sport på webben.

– Utvecklingen har gått mycket snabbt. För ett år sedan var traditionell sport fortfarande större online, men drivet av framförallt unga har e-sport och gaming gått om. Att e-sport dessutom är numerärt större samma kvartal som ett pågående fotbolls-EM gör utvecklingen än mer intressant. Det leder oss att tro att långt fler aktörer kommer ge sig in i denna marknad kommande år, med förväntan om hög tillväxt, säger Arvid Åsbrink, senior analytiker Mediavision.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket