Dator och tv populärast när vi väljer skärm

Tittare väljer TV-skärmen när de konsumerar längre format som filmer och TV-serier. Det visar en ny undersökning.

Smashdig
Smashdig
 

Undersökningen, utförd av MMS, som studerat hur vi konsumerar rörlig bild, avslöjar att skärmvalet är starkt kopplat till vilken målgrupp som tittar, och här överraskar yngre tittare.

Missa inga nyheter! Följ Smashdig på Linkedin

Fler yngre tittare, jämfört med andra målgrupper, väljer TV-skärmen när de tittar på exempelvis Aftonbladet.se eller Expressen.se TV. De väljer med andra ord skärm efter behov och inte efter hur det är tänkt att vara.

Det visar sig även att tittandet via en datorskärm är större än tittandet via surfplattor och detta gäller även hos de yngre tittarna.

– Att vi konsumenter väljer bästa tillgängliga skärm för det innehåll vi vill konsumera är helt uppenbart. Tittandet på SVOD och TV- kanalernas play-tjänster har likheter med tittande på linjär-TV, medan tittandet på Aftonbladet och Expressen påminner om tittande på sociala medier, säger MMS VD, Magnus Anshelm, i ett pressmeddelande.

Tabellen nedan visar på vilken skärm respektive kanals tittare tar del av kanalens innehåll.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent
Adam Pålsson spelar huvudrollen i C More och TV4:s dramasatsning Dirigenten.