Schibsted Future report 2017Foto: Schibsted/Unsplash

Schibsted Future report har släppts – årets viktigaste trendrapport

Nu har Schibsted släppt sin årliga framtidsrapport med de senaste trenderna inom tech, affärsvärlden och användarvanor. Rapporten är en unik undersökning om digitala vanor i Europa och mycket mer.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

I Schibsted Future Report 2017 kan läsaren ta del av den senaste utvecklingen på teknikområdet, men också av spännande spaningar om mediebranschens framtid och om forskning och fallstudier från Schibsteds eget universum.

I undersökningen kan man läsa om hur villiga vi är att betala med mobilen. I Sverige har 70 procent använt mobilen för att betala för en vara eller en tjänst. Motsvarande siffra i Spanien är 44 procent, i Italien 46 och i Frankrike 30.

I rapporten finns också ett genomgående tema – samarbete.

– Det genomsyrar alla områden i årets rapport, från vår kultur till kärnan i affärsverksamheten och hur Schibsted med gemensamma krafter lyckats samla resurser inom teknik och innovation så att vi kan producera än bättre journalistik och digitala tjänster, säger Lena K Samuelsson, EVP för kommunikation och CSR på Schibsted Media Group, och fortsätter:

– Samarbete är också vad vi vill uppnå med denna rapport. Vi vill dela våra idéer och berättelser med omvärlden, och tända gnistor för spännande samtal.

Här är några exempel ur innehållet:
• Förarlösa bilar formar om våra städer – av Dan Ouchterlony, Schibsted Growth.
• Så skapar artificiell intelligens affärsmöjligheter – av Azeem Azhar, VP på Schibsted Venture and Foresight.
• Nästa generations nyhetsupplevelser – av Espen Sundve, VP Schibsted Product Management.
• Så investerar Schibsted i startupföretag – av Miriam Grut Norrby, Schibsted investment manager
• ”Big is bad” – om hur stora matkedjor i USA utmanas av millennial-generationen – av Mats-Eric Nilsson, matskribent och f d redaktionschef på SvD

Ladda ned den som pdf eller direkt i webbläsaren.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket
Sofie Lindholm blev årets digitala influencer