Schibsted Future report 2017Foto: Schibsted/Unsplash

Schibsted Future report har släppts – årets viktigaste trendrapport

Nu har Schibsted släppt sin årliga framtidsrapport med de senaste trenderna inom tech, affärsvärlden och användarvanor. Rapporten är en unik undersökning om digitala vanor i Europa och mycket mer.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

I Schibsted Future Report 2017 kan läsaren ta del av den senaste utvecklingen på teknikområdet, men också av spännande spaningar om mediebranschens framtid och om forskning och fallstudier från Schibsteds eget universum.

I undersökningen kan man läsa om hur villiga vi är att betala med mobilen. I Sverige har 70 procent använt mobilen för att betala för en vara eller en tjänst. Motsvarande siffra i Spanien är 44 procent, i Italien 46 och i Frankrike 30.

I rapporten finns också ett genomgående tema – samarbete.

– Det genomsyrar alla områden i årets rapport, från vår kultur till kärnan i affärsverksamheten och hur Schibsted med gemensamma krafter lyckats samla resurser inom teknik och innovation så att vi kan producera än bättre journalistik och digitala tjänster, säger Lena K Samuelsson, EVP för kommunikation och CSR på Schibsted Media Group, och fortsätter:

– Samarbete är också vad vi vill uppnå med denna rapport. Vi vill dela våra idéer och berättelser med omvärlden, och tända gnistor för spännande samtal.

Här är några exempel ur innehållet:
• Förarlösa bilar formar om våra städer – av Dan Ouchterlony, Schibsted Growth.
• Så skapar artificiell intelligens affärsmöjligheter – av Azeem Azhar, VP på Schibsted Venture and Foresight.
• Nästa generations nyhetsupplevelser – av Espen Sundve, VP Schibsted Product Management.
• Så investerar Schibsted i startupföretag – av Miriam Grut Norrby, Schibsted investment manager
• ”Big is bad” – om hur stora matkedjor i USA utmanas av millennial-generationen – av Mats-Eric Nilsson, matskribent och f d redaktionschef på SvD

Ladda ned den som pdf eller direkt i webbläsaren.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.