Schibsted Future report 2017Foto: Schibsted/Unsplash

Schibsted Future report har släppts – årets viktigaste trendrapport

Nu har Schibsted släppt sin årliga framtidsrapport med de senaste trenderna inom tech, affärsvärlden och användarvanor. Rapporten är en unik undersökning om digitala vanor i Europa och mycket mer.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

I Schibsted Future Report 2017 kan läsaren ta del av den senaste utvecklingen på teknikområdet, men också av spännande spaningar om mediebranschens framtid och om forskning och fallstudier från Schibsteds eget universum.

I undersökningen kan man läsa om hur villiga vi är att betala med mobilen. I Sverige har 70 procent använt mobilen för att betala för en vara eller en tjänst. Motsvarande siffra i Spanien är 44 procent, i Italien 46 och i Frankrike 30.

I rapporten finns också ett genomgående tema – samarbete.

– Det genomsyrar alla områden i årets rapport, från vår kultur till kärnan i affärsverksamheten och hur Schibsted med gemensamma krafter lyckats samla resurser inom teknik och innovation så att vi kan producera än bättre journalistik och digitala tjänster, säger Lena K Samuelsson, EVP för kommunikation och CSR på Schibsted Media Group, och fortsätter:

– Samarbete är också vad vi vill uppnå med denna rapport. Vi vill dela våra idéer och berättelser med omvärlden, och tända gnistor för spännande samtal.

Här är några exempel ur innehållet:
• Förarlösa bilar formar om våra städer – av Dan Ouchterlony, Schibsted Growth.
• Så skapar artificiell intelligens affärsmöjligheter – av Azeem Azhar, VP på Schibsted Venture and Foresight.
• Nästa generations nyhetsupplevelser – av Espen Sundve, VP Schibsted Product Management.
• Så investerar Schibsted i startupföretag – av Miriam Grut Norrby, Schibsted investment manager
• ”Big is bad” – om hur stora matkedjor i USA utmanas av millennial-generationen – av Mats-Eric Nilsson, matskribent och f d redaktionschef på SvD

Ladda ned den som pdf eller direkt i webbläsaren.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent