"Årets sexist" American Apparel ansöker om konkurs.Bild: American Apparel

”Årets sexist” American Apparel ansöker om konkurs

American Apperel har fått mycket kritik för sexism och utsågs år 2013 till ”Årests Sexist” i Tomas ”Genusfotografen” Gunnarssons tävling. Nu ansöker klädkedjan om konkursskydd.

Erika Granath
 

Skandalomsusade American Apparel ansöker nu om konkurs. Enligt bolaget har man redan kommit överens med 95 % av långivarna om en plan kring att rekonstruera bolaget. Enligt Wall Street Journal kommer rekonstrueringen innebära stängning av flertalet butiker.

American Apparel har upprepade gånger varit i blåsvädret då deras kampanjer anklagats för sexism.

Ett exempel på en kampanj från American Apparel som möttes med kritikerstormar är jeans-reklamen ”Made in Bangladesh” från förra året. Modellen Maks, som också arbetar med marknadsföring på American Apperel, poserade barbröstad. Över bysten på henne stod texten ”Made in Bangladesh” som enligt American Apperel var en ordlek kring av att Maks ursprungligen kommer från Bangladesh samtidigt som klädkedjan har fabriker i landet.

Tomas Gunnarsson bloggar under namnet Genusfotografen på genusfotografen.se. På sin blogg visar och diskuterar han reklam och annan publicering i media som han anser är sexistisk. Han utser årligen ”Årets sexist” och priset gick år 2013 till American Apparel. Tomas Gunnarsson tror att all negativ publicitet kring klädkedjans olika kampanjer har betydelse för kundernas shoppingvilja.

– American Apparel har gång på gång skapat grovt sexistisk reklam med väldigt unga modeller. De gör övertramp på själva målgruppen som de riktar sig till, säger Tomas Gunnarsson.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.