"Årets sexist" American Apparel ansöker om konkurs.Bild: American Apparel

”Årets sexist” American Apparel ansöker om konkurs

American Apperel har fått mycket kritik för sexism och utsågs år 2013 till ”Årests Sexist” i Tomas ”Genusfotografen” Gunnarssons tävling. Nu ansöker klädkedjan om konkursskydd.

Erika Granath
 

Skandalomsusade American Apparel ansöker nu om konkurs. Enligt bolaget har man redan kommit överens med 95 % av långivarna om en plan kring att rekonstruera bolaget. Enligt Wall Street Journal kommer rekonstrueringen innebära stängning av flertalet butiker.

American Apparel har upprepade gånger varit i blåsvädret då deras kampanjer anklagats för sexism.

Ett exempel på en kampanj från American Apparel som möttes med kritikerstormar är jeans-reklamen ”Made in Bangladesh” från förra året. Modellen Maks, som också arbetar med marknadsföring på American Apperel, poserade barbröstad. Över bysten på henne stod texten ”Made in Bangladesh” som enligt American Apperel var en ordlek kring av att Maks ursprungligen kommer från Bangladesh samtidigt som klädkedjan har fabriker i landet.

Tomas Gunnarsson bloggar under namnet Genusfotografen på genusfotografen.se. På sin blogg visar och diskuterar han reklam och annan publicering i media som han anser är sexistisk. Han utser årligen ”Årets sexist” och priset gick år 2013 till American Apparel. Tomas Gunnarsson tror att all negativ publicitet kring klädkedjans olika kampanjer har betydelse för kundernas shoppingvilja.

– American Apparel har gång på gång skapat grovt sexistisk reklam med väldigt unga modeller. De gör övertramp på själva målgruppen som de riktar sig till, säger Tomas Gunnarsson.

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
3D sko Gullers Grupp
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket