"Årets sexist" American Apparel ansöker om konkurs.Bild: American Apparel

”Årets sexist” American Apparel ansöker om konkurs

American Apperel har fått mycket kritik för sexism och utsågs år 2013 till ”Årests Sexist” i Tomas ”Genusfotografen” Gunnarssons tävling. Nu ansöker klädkedjan om konkursskydd.

Erika Granath
 

Skandalomsusade American Apparel ansöker nu om konkurs. Enligt bolaget har man redan kommit överens med 95 % av långivarna om en plan kring att rekonstruera bolaget. Enligt Wall Street Journal kommer rekonstrueringen innebära stängning av flertalet butiker.

American Apparel har upprepade gånger varit i blåsvädret då deras kampanjer anklagats för sexism.

Ett exempel på en kampanj från American Apparel som möttes med kritikerstormar är jeans-reklamen ”Made in Bangladesh” från förra året. Modellen Maks, som också arbetar med marknadsföring på American Apperel, poserade barbröstad. Över bysten på henne stod texten ”Made in Bangladesh” som enligt American Apperel var en ordlek kring av att Maks ursprungligen kommer från Bangladesh samtidigt som klädkedjan har fabriker i landet.

Tomas Gunnarsson bloggar under namnet Genusfotografen på genusfotografen.se. På sin blogg visar och diskuterar han reklam och annan publicering i media som han anser är sexistisk. Han utser årligen ”Årets sexist” och priset gick år 2013 till American Apparel. Tomas Gunnarsson tror att all negativ publicitet kring klädkedjans olika kampanjer har betydelse för kundernas shoppingvilja.

– American Apparel har gång på gång skapat grovt sexistisk reklam med väldigt unga modeller. De gör övertramp på själva målgruppen som de riktar sig till, säger Tomas Gunnarsson.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent