Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare. Foto: Magnus Sandberg

Aftonbladets nya grepp inför tv-debatten: ”Spännande”

Måndag den 27 augusti sänder Aftonbladet en direktsänd tv-debatt med alla partiledare. Nu berättar tidningen att de väljer ett nytt grepp som de hoppas skall attrahera tv-publiken – partiledarna får själva välja ämnen.

Smashdig
Smashdig
 

Aftonbladet tar nästa steg för att förnya valjournalistiken. I nästa veckas tv-sända partiledardebatt får partiledarna själva välja vilka ämnen som ska debatteras.

Missa inga nyheter! Följ Smashdig på Linkedin

– Genom att låta partiledarna sätta agendan och få prata utan att avbryta varandra vill vi skapa en debatt som ger tittarna de mest klargörande beskeden, säger Fredrik Krohnman, exekutiv producent, i ett pressmeddelande.

Tittarna ställer frågor i direktsändning
I debatten, som sänds från Cirkus i Stockholm måndagen den 27 augusti, får varje partiledare själv välja vilket ämne hen vill lyfta fram och får 90 sekunder att tala – utan att bli avbruten.

– Partierna söker väljarnas förtroende. Därför är det bra att de får välja ämnen och lyfta det som de tycker är viktigast för Sverige. Och vi förvissar oss om att inget parti efteråt kan säga att man inte fått prata om sina hjärtefrågor, säger Fredrik Krohnman.

Tittarna får också möjlighet att ställa frågor direkt till Aftonbladets inrikespolitiska kommentator Lena Mellin, som tillsammans med reporter Malvina Britts sitter i publiken för att ge svar och analysera debatten.

Partiledardebatten pågår mellan 19 och 21. Sändningen drar igång redan klockan 18 när gäster och partiledare gör entré på röda mattan. För- och eftersnack leds av programledaren Matilda Wennerholm från foajén på Cirkus. Hon gästas bland annat av före detta moderatstrategen Per Schlingmann, retorikexperten Elaine Eksvärd, Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg, faktaexperten Staffan Landin och Karin Nelsson, analyschef på Inizio.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent