Aftonbladet Morgontv sänds på tv3. Programledarna Maria Bjaring, Claes Åkeson, Karin Magnusson. Foto: PressProgramledarna Maria Bjaring, Claes Åkeson, Karin Magnusson. Foto: Press

Aftonbladet Morgon sänds på TV3

Aftonbladet och TV3 har ingått ett samarbete för att sända Aftonbladet Morgon. Från den 26 september kommer programmet även att visas live på TV3 måndag till fredag.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

– Nu får vi morgonsändningar i TV3:s tablå och Aftonbladet Morgon är det perfekta formatet för våra tittare. Samarbetet erbjuder ett spännande alternativ till traditionell morgon-TV, säger MTG Sveriges programdirektör Karin Stjärne.

I höst ritas mediekartan om då Aftonbladets onlineformat Aftonbladet Morgon tas in i den linjära tablån på TV3. Aftonbladet Morgon startade för knappt två år sedan och blev omedelbart en succé online. Varje sändning har i snitt 350 000 startade strömmar per program. Nu breddas tittarskaran ytterligare då Aftonbladet Morgon även kommer att sändas live på TV3 med premiär den 26 september.

– Aftonbladet Morgons unika mix av nyheter och nöje, från klickraketer till seriösa politiska analyser hoppas jag ska passa våra tittare på TV3, säger MTG Sveriges programdirektör Karin Stjärne.

Aftonbladet Morgon sänds måndag till fredag, 06.30-9.00 och kommer att fortsätta visas på aftonbladet.se samtidigt som på TV3. Programmet leds av Claes Åkeson, Maria Bjaring och Karin Magnusson.

– Det här känns hur kul som helst. Jag tror på nya allianser och är mycket glad över det här samarbetet. Det ska bli riktigt spännande att lyfta in ett onlineformat i broadcast-TV. Vi vill alltid att våra program ska nå så många tittare som möjligt, det här är en stor chans för både Aftonbladet-TV och TV3, säger Lotta Folcker, TV-chef Aftonbladet.

Vid större nyhetshändelser kommer det även finnas möjlighet för TV3 att bryta sina sändningar för att ta in Aftonbladets liverapporter.

– Aftonbladet är Sveriges primära nyhetskälla som vi har möjlighet att ta in i TV3:s tablå och på så sätt komma närmar våra tittare i sin dagliga mediekonsumtion, säger Karin Stjärne.

Emma Rost går till Westander. Folk
Efter sju år lägger Curators of Sweden ned det populära Sverigekontot på Twitter.
Aftonbladet videoutbildar all personal.
Jörgen Gullbrandsson, VD på Readly.
Google är populäraste arbetsgivaren enligt en undersökning utförd av Academic Work
Åre är den kommun där invånarna hyr ut sitt boende mest via Airbnb.
Gullers Grupp har rekryterat den digitala projektledaren Karin Benckert och producenten Pelle Helmstein. Folk
Isabella Löwengrip flyttar sin blogg till Bonnier
Volkswagen startar bildelningstjänst med e-bilar i Berlin som vänder sig till personer som inte vill äga en bil själv.
Pernilla Enebrink går till Westanders Folk
Linda Johansson blir ny marknadsansvarig på Miele i Sverige. Folk
Bonnier Magazines & Brands vill bli Sveriges största koncept- och contentbyrå. Satsningen kommer att ledas av Emelie Grahn och Malin Lundberg Aguilera
TV4 bjuder på en intensiv tv-höst.
Det populära tv-programmet The Grand Tour blir tv-spel. Amazon producerar.
Jesper Dahl blir ny nordisk vd för Viacom.
Andrea Sahlgren lämnar Viacom - går till Nent