Aftonbladet Morgontv sänds på tv3. Programledarna Maria Bjaring, Claes Åkeson, Karin Magnusson. Foto: PressProgramledarna Maria Bjaring, Claes Åkeson, Karin Magnusson. Foto: Press

Aftonbladet Morgon sänds på TV3

Aftonbladet och TV3 har ingått ett samarbete för att sända Aftonbladet Morgon. Från den 26 september kommer programmet även att visas live på TV3 måndag till fredag.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

– Nu får vi morgonsändningar i TV3:s tablå och Aftonbladet Morgon är det perfekta formatet för våra tittare. Samarbetet erbjuder ett spännande alternativ till traditionell morgon-TV, säger MTG Sveriges programdirektör Karin Stjärne.

I höst ritas mediekartan om då Aftonbladets onlineformat Aftonbladet Morgon tas in i den linjära tablån på TV3. Aftonbladet Morgon startade för knappt två år sedan och blev omedelbart en succé online. Varje sändning har i snitt 350 000 startade strömmar per program. Nu breddas tittarskaran ytterligare då Aftonbladet Morgon även kommer att sändas live på TV3 med premiär den 26 september.

– Aftonbladet Morgons unika mix av nyheter och nöje, från klickraketer till seriösa politiska analyser hoppas jag ska passa våra tittare på TV3, säger MTG Sveriges programdirektör Karin Stjärne.

Aftonbladet Morgon sänds måndag till fredag, 06.30-9.00 och kommer att fortsätta visas på aftonbladet.se samtidigt som på TV3. Programmet leds av Claes Åkeson, Maria Bjaring och Karin Magnusson.

– Det här känns hur kul som helst. Jag tror på nya allianser och är mycket glad över det här samarbetet. Det ska bli riktigt spännande att lyfta in ett onlineformat i broadcast-TV. Vi vill alltid att våra program ska nå så många tittare som möjligt, det här är en stor chans för både Aftonbladet-TV och TV3, säger Lotta Folcker, TV-chef Aftonbladet.

Vid större nyhetshändelser kommer det även finnas möjlighet för TV3 att bryta sina sändningar för att ta in Aftonbladets liverapporter.

– Aftonbladet är Sveriges primära nyhetskälla som vi har möjlighet att ta in i TV3:s tablå och på så sätt komma närmar våra tittare i sin dagliga mediekonsumtion, säger Karin Stjärne.

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.