3D sko Gullers GruppFoto: Pressbild

3D-printade skor ska öka förståelsen för MS

 Varje år drabbas runt 1 000 personer av MS i Sverige. Sjukdomen leder ofta till svåra funktionsnedsättningar. De flesta som drabbas är kvinnor mellan 20 och 40 år. För att bidra till att sprida kunskap om MS och vikten av att bromsa sjukdomen i tid har Neuroförbundet i samarbete med Biogen låtit ta fram världens första 3D-printade skor som simulerar hur det är att ha MS.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Har du någon aning om hur det känns att ha MS? Experimentet där en frisk person testar de 3D-printade skorna har dokumenterats i filmen I Mina Skor. Kampanjen har gjorts av Gullers Grupp och pågår i sociala medier under hashtaggen #iMinaSkor. Allmänheten uppmuntras dela filmen för att sprida kunskap om MS.

Skorna simulerar hur det är att ha sjukdomen MS i ett tidigt skede. Många patienter har problem med domnings- eller tyngdkänsla i fötter och ben. Trötthet är ett annat kännetecken för MS. Sulan har därför en tyngd som motsvarar cirka 4 procent av testpersonens kroppsvikt. Benen blir allt tyngre ju mer man gör och ju längre dagen går. Sulan simulerar också ojämnheten, balansförsämringen som patienten har och upplevelsen blir som att gå på en båt på ett gungande hav.

– När en person söker hjälp för de allra första MS-symptomen vill vi att man känner till symptomen på varje vårdcentral. Med rätt behandling i tidigt skede kan MS oftast hejdas. Gör vi inte det kommer många patienter att utveckla betydande kognitiva och fysiska funktionshinder, säger Peter Vaghfeldt, överläkare i neurologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Tidig diagnos viktig
Den kroniska sjukdomen MS kostar samhället ca 6 miljarder kronor årligen. Den största delen beror på nedsatt arbetsförmåga, assistans och hemtjänst i senare skede av sjukdomen. Tidig diagnos är en av de viktigaste faktorerna för att påbörja rätt behandling i tid och för att personer med MS ska kunna fortsätta arbeta och leva ett så bra liv som möjligt. I dag är det stora skillnader i vården beroende på var i landet man bor.

Se kampanjfilmen här:

Arbetsgrupp:
CD/AD: Johan Yilmaz
Projektledare/strateg: Hampus Fernström
Copy: Hanna Landing
PR: Malin Gerentz
Sociala medier: Emelie Arvidsson, Martina Olsson
Produktionsledare: Matilda Palm
Webb: Philip Andersson
Design/original: Johanna Sörensen
Foto: Filip Stankovic, Per Fridsjö, Dennis Ersöz
Klippning/postproduktion: Philip Puljak

Henrik Stenson. Foto: TourProGolfClubs, cc, 2.0
Twitters högkvarter i England. Foto: Pressbild
Caroline Ensér (t.v.) och Charlotta Malmquist Renstig (t.h)
Instagram
Alicia Sternin och Ida Antebro. Foto: Press
Foto: Pressbild
Joel Abrahamsson är Sverige bästa utvecklare 2016. Foto: Johannes Skoog/Expressen
TV4 har har rekryterat Maria Mowbray som ny utvecklingschef och Cem Yeter som ny Creative Director. Folk
Vinnarna av Stora Journalistpriset 2016: Vinnarna Bosse Lindquist, Niklas Orrenius, Negra Efendić, Karin Thunberg och Helena Bengtsson.
Dagens download: Harrysrapporten - Trendrapport - Så här blir framtidens restauranger
Musikhjälpen 2016 leds av Josefine Jinder, Kodjo Akolor och Pelle Almqvist.
Allt för Sverige vann en Emmy
Jessica Sandberg blir ny Commercial Director på Nespresso.
Gustav Degerman och Hamid Abo startar Find Creatives. Foto: Press
Så här ska nya Aftonbladet.se knocka jättarna
Google skjuter in pengar i hemligt Nyheter24-projekt
Schibsted Future report 2017
Blocket har släppt ny sajt. Till höger, Cecilia von Krusenstierna, marknadschef Blocket
Sofie Lindholm blev årets digitala influencer