3D sko Gullers GruppFoto: Pressbild

3D-printade skor ska öka förståelsen för MS

 Varje år drabbas runt 1 000 personer av MS i Sverige. Sjukdomen leder ofta till svåra funktionsnedsättningar. De flesta som drabbas är kvinnor mellan 20 och 40 år. För att bidra till att sprida kunskap om MS och vikten av att bromsa sjukdomen i tid har Neuroförbundet i samarbete med Biogen låtit ta fram världens första 3D-printade skor som simulerar hur det är att ha MS.

Daniel Bacelj
Daniel Bacelj
 

Har du någon aning om hur det känns att ha MS? Experimentet där en frisk person testar de 3D-printade skorna har dokumenterats i filmen I Mina Skor. Kampanjen har gjorts av Gullers Grupp och pågår i sociala medier under hashtaggen #iMinaSkor. Allmänheten uppmuntras dela filmen för att sprida kunskap om MS.

Skorna simulerar hur det är att ha sjukdomen MS i ett tidigt skede. Många patienter har problem med domnings- eller tyngdkänsla i fötter och ben. Trötthet är ett annat kännetecken för MS. Sulan har därför en tyngd som motsvarar cirka 4 procent av testpersonens kroppsvikt. Benen blir allt tyngre ju mer man gör och ju längre dagen går. Sulan simulerar också ojämnheten, balansförsämringen som patienten har och upplevelsen blir som att gå på en båt på ett gungande hav.

– När en person söker hjälp för de allra första MS-symptomen vill vi att man känner till symptomen på varje vårdcentral. Med rätt behandling i tidigt skede kan MS oftast hejdas. Gör vi inte det kommer många patienter att utveckla betydande kognitiva och fysiska funktionshinder, säger Peter Vaghfeldt, överläkare i neurologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Tidig diagnos viktig
Den kroniska sjukdomen MS kostar samhället ca 6 miljarder kronor årligen. Den största delen beror på nedsatt arbetsförmåga, assistans och hemtjänst i senare skede av sjukdomen. Tidig diagnos är en av de viktigaste faktorerna för att påbörja rätt behandling i tid och för att personer med MS ska kunna fortsätta arbeta och leva ett så bra liv som möjligt. I dag är det stora skillnader i vården beroende på var i landet man bor.

Se kampanjfilmen här:

Arbetsgrupp:
CD/AD: Johan Yilmaz
Projektledare/strateg: Hampus Fernström
Copy: Hanna Landing
PR: Malin Gerentz
Sociala medier: Emelie Arvidsson, Martina Olsson
Produktionsledare: Matilda Palm
Webb: Philip Andersson
Design/original: Johanna Sörensen
Foto: Filip Stankovic, Per Fridsjö, Dennis Ersöz
Klippning/postproduktion: Philip Puljak

jeanette-gustafsdotter-tu
Från vänster: Johan Ramsten, vice vd för koncernen. I mitten Anna Grönlund Krantz ny vd för Hallvarsson & Halvarsson och Martin Petersson, vd och koncernchef för H&H Group.
Jimmie Åkesson hade flest fejkföljare efter att Twitter genomförde en storstädning av falska konton på Twitter
Anneli Wikström blir ny Head of Native Studio inom Metro Media House.
Teamet som håller i Aftonbladets partiledardebatt: Matilda Wennerholm, programledare, Maria Bjaring, program- och debattledare, Malvina Britts, reporter, Lena Mellin, kommentator, Robert Aschberg, program- och debattledare.
Gullers Grupp köper den digitala Umeå-byrån Humbly
Zlatan Ibrahimovic skrotar sitt klädmärke A-Z, som han hade tillsammans med den norska klädjätten Varner.
Hanif Hosseini, sportchef Discovery.
Hermann Haraldsson, vd för Boozt
Bild från Googles lobby i San Francisco.
Anders Skoe blir interims-vd på Blocket
Titti Schultz lämnar P5 och kliver istället över till P4 Extra.
Till vänster: Ulrika Ek, vd för Nyheter24-gruppen och Daniel Pereaux, nytillträdd vd för Fragbite.
Sverigedemokraterna blir Sveriges största parti
Iapotek förvärvar Eprix
Jonas Antonsson, Raw Fury och Mikkel Weider och Martin Walfisz från Nordisk Film Games
Till vänster: Per Norman, vd för Mrg.